نتایج اولیه انتخابات افغانستان به زودی اعلام می گردد

به گزارش وبلاگ نوکیا، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام آمادگی کرد تا فرایند بازشماری آراء در هفت ولایت باقیمانده این کشور را فردا (یکشنبه) شروع کند.

نتایج اولیه انتخابات افغانستان به زودی اعلام می گردد

به گزارش وبلاگ نوکیا، حبیب الرحمان ننگ، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان به بی بی سی گفت که فرایند تفتیش و بازشماری آراء در این هفت ولایت سه تا پنج روز زمان می برد. هم زمان این کمیسیون تاکید می نماید که تا سرانجام این هفته نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری اعلام خواهد شد.

این مقام افغان همچنین گفت فرایند بازشماری آرا در این هفت ولایت با حضور ناظران تیم های انتخاباتی صورت خواهد گرفت. پس از سرانجام بازشماری آراء، کمیسیون انتخابات نتایج آنالیز های خود را برای تصمیم گیری به هیات کمیسیون انتخابات می فرستد.

اورنگ زیب، یک کمیسیونر کمیسیون انتخابات افغانستان می گوید آنان قادر خواهند بود تا سرانجام هفته نتایج ابتدایی انتخابات را اعلام نمایند. هم زمان با این، شماری از طرفداران تیم ثبات و همگرایی امروز (شنبه) در ولایت بلخ دست به راهپیمایی زدند. آنان تاکید می نمایند که آرای تقلبی را نمی پذیرند.

روز آدینه بعد از آن که کمیسیون انتخابات افغانستان هشدار داد نتایج را بدون بازشماری هفت ولایت باقی مانده اعلام خواهد نمود عبدالله عبدالله، نامزد انتخابات ریاست جمهوری پس از چندین ساعت مشورت از هوادرانش خواست که بر اساس پیشنهاد کمیسیون شکایات انتخاباتی و حسن نیت، در این هفت ولایت اجازه بازشماری داده گردد.

عبدالله امروز به ولایت بغلان رفت. او از ناظرین ثبات و همگرایی خواست تا بر فرایند بازشماری نظارت جدی نمایند. عبدالله عبدالله، نامزد انتخابات ریاست جمهوری شامگاه آدینه از طرفدارانش در هفت ولایت خواست که به کمیسیون های انتخاباتی اجازه بازشماری آراء را بدهند.

طرفداران تیم ثبات و همگرایی در اعتراض به بازشماری آراء در هفت ولایت پنجشیر، بغلان، بدخشان، تخار، سرپل، جوزجان و فاریاب از حدود یک ماه پیش ورودی های دفاتر ولایتی کمیسیون انتخابات را بسته اند. کمیسیون انتخابات می گوید حدود 1400 صندوق رای دهی در این ولایت ها احتیاج به بازشماری دارد که بیشتر این محلات در ولایت های بغلان و بدخشان است. در بغلان 722 محل و در بدخشان 322 محل باید بازشماری گردد.

کمیسیون انتخابات افغانستان تاکید نموده بود که بیش از 8000 محل رای دهی در سی و چهار ولایت بازشماری گردد. بازشماری آرای بیست و هفت ولایت چندی پیش سرانجام یافت. روز آدینه نیز کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان نشستی را با حضور نمایندگان تیم های انتخاباتی، رئیس و اعضای کمیسیون انتخابات و احزاب سیاسی برگزار کرد. حدود دو ماه و نیم از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می گذرد و تاکنون دو بار اعلام نتایج ابتدایی انتخابات به تعویق افتاده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نتایج اولیه انتخابات افغانستان به زودی اعلام می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج اولیه انتخابات افغانستان به زودی اعلام می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید