واکسن کرونا؛ درباره کروناواک چین چه می&zwnjدانیم؟

به گزارش وبلاگ نوکیا، یکی از رجحان های واکسن شرکت سینواک این است که در دمای عادی یخچال و بین 2 تا 8 درجه سانتی گراد می گردد آن را نگهداری کرد.

واکسن کرونا؛ درباره کروناواک چین چه می&zwnjدانیم؟

سینواک یک شرکت داروسازی در چین است

رقابت دنیای برای فراوری واکسن کووید19 ادامه دارد، و چین با فراوری واکسن کروناواک ساخت شرکت سینواک گام های بزرگی برداشته و از مرز های این کشور فراتر رفته است.

محموله های واکسن های کووید19 ساخت این شرکت چینی به اندونزی رسیده است تا برای واکسیناسیون عمومی استفاده گردد و قرار است یک میلیون و هشتصد هزار دز دیگر هم تا ماه ژانویه، یعنی حدود یک ماه دیگر، به این کشور برسد.

اما این واکسن هنوز مراحل خاتمهی آزمایش را به خاتمه نرسانده است. اما درباره واکسن چینی چه می دانیم؟

چه تفاوت هایی بین واکسن شرکت سینواک و بقیه وجود دارد؟

کروناواک واکسنی غیرفعال است یعنی از بخش هایی از ویروس مرده استفاده می گردد تا دستگاه ایمنی بدن در مقابل آن واکنش نشان دهد بدون اینکه بیماری شدید ایجاد کند.

واکسن های مدرنا و فایزر حاوی مقدار کمی رمز ژنتیکی هستند. یعنی بخشی از کد ژنتیکی ویروس کرونا به بدن وارد می گردد تا بدن آغاز به ساخت پروتئین های ویروسی کند. البته بدن کل ویروس را نمی سازد و فقط باعث می گردد تا سیستم دفاعی فعال گردد و قادر به مقابله با ویروس گردد.

لو داهای، استادیار دانشگاه فنی نانیانگ به بی بی سی می گوید: کروناواک نوعی واکسن سنتی است که ساختارش در بسیاری از واکسن های پیروز مثل هاری استفاده شده است.

او می گوید: واکسن هایی که با رمز ژنتیکی کار می نمایند نوع جدیدی از واکسن ها هستند. در حال حاضر مورد پیروزی از آن ها که روی جمعیت های انسانی استفاده شده باشد وجود ندارد.

یکی از فزونی های واکسن شرکت سینواک این است که در دمای عادی یخچال و بین 2 تا 8 درجه سانتی گراد می گردد آن را نگهداری کرد. واکسن آکسفورد هم که حامل ویروسی است که اصلاح ژنتیکی شده و موجب سرماخوردگی عادی در شامپانزه ها شده است، از این قابلیت برخوردار است.

اما واکسن مدرنا باید در 20- درجه سانتی گراد و واکسن فایزر باید در 70- درجه سانتی گراد نگهداری شوند؛ بنابراین واکسن های آکسفورد-استرازنکا و سینواک بسیار برای کشور های در حال توسعه کاربردی تر هستند، چون این کشور ها ممکن است قابلیت نگهداری حجم گسترده واکسن در دمای بسیار پایین را نداشته باشند.

تفاوت واکسن ها این واکسن چقدر موثر است؟

پاسخ به این سوال در این مقطع سخت است. بر اساس آنچه مجله علمی لنست می گوید در حال حاضر ما فقط درباره فاز اول و دوم آزمایش کروناواک اطلاعات داریم.

ژو فنگچای، یکی از نویسندگان این مقاله، می گوید این نتایج که بر اساس اطلاعات 144 شرکت نماینده در فاز اول آزمایش و 600 نفر در فاز دوم جمع آوری شده است به این معناست که واکسن برای استفاده در موارد اضطراری مفید است.

در ماه سپتامبر یین از شرکت سینواک گفت آزمایش هایی که روی بیش از هزار داوطلب اجرا شده است نشان می دهد که برخی از آن ها علائم خفیف خستگی و درد داشتند… البته حدود 5٪ آنها.

آزمایش های مراحل نهایی این واکسن در برزیل انجام شد که از نظر میزان مرگ و میر از ویروس کرونا دومین کشور در دنیا است. این آزمایش ها در ماه نوامبر و بعد از اینکه یکی از داوطلبان جانش را از دست داد مدت کوتاهی متوقف شد، اما بعد اینکه معین شد این مرگ ربطی به واکسن نداشته دوباره از سر گرفته شد.

موسسه بوتنتن در برزیل، که شریک سینواک است، می گوید قرار است سینواک نتایج آزمایش هایش را قبل از 15 دسامبر منتشر کند. پروفسور لو می گوید درباره موثر بودن واکسن به سختی می توان در این مقطع زمانی نظر داد، چون اطلاعات کمی درباره آن داریم.

او می گوید: با توجه به داده های ابتدایی به نظر می رسد که کروناواک واکسن موثری باشد، اما باید منتظر شویم تا نتایج فاز سوم اعلام گردد.

این آزمایش ها به صورت تصادفی انجام می شوند، افراد ناظر اطلاعات آزمایش شونده ها را ندارند و از دارونما (پلاسیبو) در این آزمایش ها استفاده می گردد. این تنها روشی است که می گردد از طریقش ثابت کرد که واکسن برای استفاده روی جمعیت بالا بی ضرر و موثر است.

چند دز می گردد در سال فراوری کرد؟

مدیر سینواک به شبکه دولتی سی جی تی ان گفته است که این شرکت می تواند در کارگاه فراوریی 20 هزار متر مربعی تازه ساختش، می تواند سالانه 300 میلیون دز واکسن فراوری کند. مثل بقیه واکسن ها، این واکسن باید در دو نوبت اعمال گردد، پس یعنی در حال حاضر 150 میلیون نفر در سال می توانند واکسن زده شوند - کمی بیش از یک دهم جمعیت چین.

با این حال میزانی از این واکسن ها هم به اندونزی ارسال شده است و سینواک قرارداد هایی هم با ترکیه، برزیل و شیلی بسته است.

تحلیلگران همین طور به نیت چین برای برنده شدن در مسابقه دیپلماسی واکسن هم اشاره می نمایند. شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، وعده داده است که برای خرید واکسن چینی دو میلیارد دلار وام برای قاره آفریقا در نظر بگیرد و همین طور پیشنهاد دادن یک میلیون دلار وام به آمریکای لاتین و کشور های کارائیب را مطرح نموده است. هنوز معلوم نیست شرایط این معامله دقیقا چیست.

سائوپائولو اوایل ماه جاری میلادی این واکسن را دریافت کرد

جاکوب ماردل، تحلیلگر مریکس به شبکه خبری ای بی سی گفته: چین قطعا از فراهم کردن تکنولوژی نجات جان آدم ها برای منفعت دیپلماتیک و مالی و نفوذ خودش استفاده می نماید. این کشور چیزی دارد که همه کشور ها به شدت به آن محتاج اند، پس به دنبال این خواهد بود که ارائه واکسن را به عنوان اقدامی خیرانه تصویر کند.

هنوز معلوم نیست که هزینه این واکسن چقدر است، اما اوایل امسال میلادی یک تیم در شهر ایوو چین دیده اند که پرستاران برای زدن واکسن حدود 400 یوآن (معادل 60 دلار آمریکا) هزینه دریافت می نمایند.

بایوفارما، که یک شرکت دولتی در اندونزی است می گوید برای هر واکسن حدود 200 هزار روپیه (معادل 13.60 دلار آمریکا) هزینه می گیرد.

هزینه هر دز واکسن آکسفورد حدود 4 دلار است و هر دز واکسن مدرنا هم 33 دلار است. مدرنا می گوید میخواهد 500 میلیون دز از این واکسن را در سال 2021 به کشور های دیگر ارسال کند و استرازنکا می گوید 700 میلیون دز از این واکسن را تا خاتمه سه ماهه اول سال 2021 میلادی فراوری خواهد نمود.

واکسن های چینی دیگر کدام اند؟

سینوفارم، یک واکسن برجسته چینی دیگر، به یک میلیون نفر در چین که در یک برنامه بحث برانگیز اضطراری شرکت نموده اند داده شده است. سینوفارم هنوز اطلاعات تحقیقات فاز سوم آزمایش هایش را منتشر ننموده است.

پروفسور دیل فیشر از دانشگاه ملی سنگاپور به سی ان بی سی گفته: صبر کردن برای تحلیل اطلاعات فاز سوم آزمایش و قبل از استفاده گسترده از واکسن امری عادی است. پروفسور فیشر می گوید این اقدام [چین]غیرمعمول است و در غرب پذیرفته شدنی نیست.

ویروس کرونا در چین به میزان خوبی تحت کنترل درآمده است و زندگی آهسته آهسته در حال بازگشت به حالت عادی است.

منبع: فرادید

به "واکسن کرونا؛ درباره کروناواک چین چه می&zwnjدانیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کرونا؛ درباره کروناواک چین چه می&zwnjدانیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید