شرایط افتضاح است؛ رودربایستی ها را کنار گذاشته و با خاطیان برخورد قاطع کنید

به گزارش وبلاگ نوکیا، خبرنگاران/کرمان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید برآنکه انتها پاییز و زمستان سختی در پیش داریم، عنوان کرد: مردم باید به این باور برسند که برای شکست این بیماری، مشارکت و مسئولیت پذیریشان در راس امور واقع شده است.

شرایط افتضاح است؛ رودربایستی ها را کنار گذاشته و با خاطیان برخورد قاطع کنید

دکتر سید وحید احمدی طباطبایی در گفت وگو با وبلاگ نوکیا، با اشاره به شرایط استان کرمان به لحاظ شیوع کرونا گفت: متاسفانه شاهد فرایند صعودی ابتلا و مرگ و میر در استان کرمان هستیم و در بعضی روزها بیش از 20 نفر در استان کرمان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست می دهند که به شدت جای تاسف دارد.

وی با بیان اینکه فعلا استان کرمان شرایط خوبی ندارد، توضیح داد: 7 شهرستان استان کرمان در شرایط سیاه قرار دارند و مابقی شهرهای استان در شرایط زرد، نارنجی و قرمز می باشند. متاسفانه تقریبا ظرفیت بیمارستان های افضلی پور و پیامبر اعظم (ص) شهر کرمان (بیمارستان های مرجع بیماران کرونایی استان کرمان) تکمیل شده اند و از بیمارستان های دیگر برای پذیرش و خدمت رسانی به بیماران کرونایی یاری گرفته ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره محدودیت های ایجاد شده در راستای کنترل اپیدمی کرونا، مطرح نمود: مصوبات استان کرمان در راستای سیاست های ستاد ملی مقابله با کرونا هستند و به طورمثال مناطقی که در شرایط قرمز قرار دارند باید گروه های شغلی 2، 3 و 4 در آنها تعطیل شوند بنابراین در کرمان مشاغل گروه 2 تا ساعت 18 می توانند فعال داشته باشند و برای گروه های شغلی 3 و 4 همچنان بحث تعطیل کامل مطرح است اما در هر حال امیدواریم این محدودیت ها در کنترل شیوع بیماری مثمرثمر باشند.

وی با اشاره به اینکه مورد تایید شده ابتلا به آنفلوآنزا در استان کرمان نداشته ایم، توضیح داد: پیش بینی می کنیم که آذرماه سختی در پیش داشته باشیم.

احمدی طباطبایی با اشاره به اینکه بسیاری از سناریوهای پیش بینی شده برای کرونا درست از کار در نیامده است، مطرح نمود: معتقدیم فوت حتی 100 نفر به دلیل ابتلا به کرونا در کشور آمار بسیار زیاد است زیرا 100 خانواده عزادار می شوند ولی اکنون متاسفانه شاهد جان باختن روزانه بیش از 400 نفر در کشور هستیم و این موضوع بسیار جانکاه است.

وی با تاکید بر ابتلای مجدد بعضی افراد به کرونا، اظهار کرد: مواردی از ابتلای مجدد در استان از جمله چندین نفر از همکاران خودمان برای بار دوم و حتی سوم داشته ایم که نشان می دهد حتی افرادی که یکبار به ویروس کرونا مبتلا شده اند در مصونیت کاملی قرار ندارد و همچنان باید مسائل و پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه برآورد علمی از درصد مبتلایان به کرونا در استان کرمان نداریم توضیح داد: اینکه چند نفر در استان مبتلا شده اند مهم نیست زیرا اگر رعایت ننمایند دوباره به کرونا مبتلا می شوند.

وی درباره اینکه واکسن در این شرایط ابتلای مجدد افراد به کرونا چه میزان می تواند موثر باشد؟ اظهار کرد: اگر توجه کنید روی واکسن آنفلوآنزا نوشته شده چهار ظرفیتی یعنی اینکه این واکسن روی 4 نوع از ویروس آنفلوآنزا اثر بخشی دارد و کرونا یک بیماری جدیدی است و نمی دانیم چند نوع است لذا معادلات ساخت واکسن مقداری سخت شده و شاهدیم از ابتدای شیوع کرونا چندین بار از دانشگاه ها یا کشورهای مختلف اعلام شد که واکسن کرونا کشف کردند ولی هنوز برای هیچ واکسنی مجوز فراوری انبوه و همگانی صادر نشده است پس همچنان باید صبورانه دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنیم.

احمدی طباطبایی مطرح نمود: موج دوم بیماری کووید 19 در استان کرمان از مردادماه فرایند نزولی به خود گرفت اما از اواخر شهریورماه فرایند ابتلا و فوتی ها در استان صعودی شد و متاسفانه بین این دو موج فاصله ای نبود تا کادر بهداشت و درمان بتوانند نفس بکشند و مقداری خستگی برطرف نمایند.

وی اضافه کرد: اوضاع و احوال بیماری کرونا در استان بسیار افتضاح است و پرسنل کادر بهداشتی و درمانی خسته شده اند و از سوی دیگر تعداد بیماران فرایند افزایشی چشمگیری پیدا نموده است که طبیعتا کیفیت مراقبت ها کاهش پیدا خواهد نمود و این موضوع مختص کرمان و یا ایران نیست و در همه جای جهان این اتفاق خواه ناخواه خواهد افتاد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید برآنکه انتها پاییز و زمستان سختی در پیش داریم، اعلام کرد: مردم باید به این باور برسند که برای شکست این بیماری، مشارکت و مسئولیت پذیریشان در راس امور قرار گرفته است.

وی اعلام کرد: اگر وظایف دانشگاه علوم پزشکی را به دو حوزه درمان و بهداشت تقسیم کنیم و قاعدتا 85 تا 90 درصد مسئولیت در حوزه درمان یعنی بیمارستان و مراکز درمانی سرپایی برعهده دانشگاه علوم پزشکی است و حدود 10 تا 15 درصد آن در اختیار ما نیست. به طور مثال تهیه تانک های اکسیژن مربوط به سازمان صنعت، معدن و تجارت است یا عدم وجود یک داروی خاص باز در حیطه وظایف ما نیست و ممکن است به خاطر تحریم یک دارویی در بازار کمبود باشد.

احمدی طباطبایی ادامه داد: حدود 20 تا 25 درصد مسئولیت حوزه بهداشت بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است و به طورمثال برگزاری مراسم ازدحام در این دوران کرونا ممنوع است و توصیه ها و تاکیداتی در این خصوص به مردم نموده ایم و حالا اگر افراد عروسی با حضور 1000 نفر می گیرند ما نمی توانیم با آنها برخورد کنیم و نهادهای مربوطه باید برخورد نمایند. لذا باید در این شرایط رودربایستی ها را کنار گذاشت و با خاطیان برخورد قاطع کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطر نشان کرد: در کرمان کارگر یکی از کارخانه ها به کرونا مبتلا و تست تشخیصی وی مثبت شده بود و نباید سرکار برود اما شاهد هستیم کارفرما به کارگر دستور می دهد که سرکار بیاید و این کارگر بسیاری را در محل کار آلوده نموده است بنابراین ما این کارخانه را به دادستانی معرفی کردیم و اکنون باید دادستانی با مسئولین این کارخانه برخورد کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "شرایط افتضاح است؛ رودربایستی ها را کنار گذاشته و با خاطیان برخورد قاطع کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط افتضاح است؛ رودربایستی ها را کنار گذاشته و با خاطیان برخورد قاطع کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید