چه کسی تابوت خدای خفته جنگ را باز کرد؟

به گزارش وبلاگ نوکیا، طبق روایت ها هر کس به مقبره تیمور لنگ نزدیک گردد یا آن را باز کند، دچار اتفاق ناخوشایندی می گردد. با این حال جمعی از پژوهشگران و باستان شناسان شوروی سابق به ریاست پروفسور میخاییل. ام. گراسیموف یکی از برجسته ترین محققان علم آناتومی قبر تیمورلنگ را باز و جسد او را برای تحقیقات و چهره شناسی به موسکو منتقل کردند.

چه کسی تابوت خدای خفته جنگ را باز کرد؟

به گزارش همشهری، در زمان استالین، رهبر حزب کمونیست اتحاد شوروی، یک هیات علمی به ازبکستان اعزام شده بود. این هیات تصمیم داشت برای بازسازی چهره تیمور لنگ از روی جمجمه او، مقبره تیمور لنگ را باز کند.

استالین نیز با این کار موافقت نموده بود. چون او می خواست چهره فاتح بزرگ را ببیند. هدف از نبش قبر تیمورلنگ اجرای طرح بازسازی مشاهیر مدفون در اتحاد جماهیر شوروی بود.

تیمور را بیشتر به خاطر فتوحات بی رحمانه اش از هند و روسیه می شناسند؛ کسی که دستور می داد از سر کشته شدگان، مناره بسازند. وحشت زیادی از حملات او در سراسر آسیا، آفریقا و اروپا وجود داشت و طبق گفته پژوهشگران لشکرکشی های او باعث مرگ 17 میلیون نفر، یعنی حدود 5 درصد از جمعیت دنیا در آن موقع شده بود.

پس از نبش قبر تیمور متوجه شدند که بعد از پانصد سال اسکلتش سالم مانده است، روی جمجمه اش هم هنوز مقداری از ریش او که حنایی رنگ بود وجود داشت و پای چپش کوتاه تر از پای راستش بود.

وقتی این هیات کار خود را شروع کرد به استالین هشدار دادند که خدای خفته جنگ را نباید بیدار کرد، اگر چنین گردد قطعا فاجعه ای بروز خواهد نمود و تیمور در روز سوم بعد از بازگشایی تابوت بازخواهد گشت و جنگ را خواهد آورد. این را پیرمردی در بازار سمرقند به مردم گفته بود. اما استالین به این حرف فقط خندیده بود.

در نهایت روز 19 ژوئن سال 1941معادل 29 خردادماه 1320 یک گروه خبری مامور فیلمبرداری از عملیات نبش قبر شدند. در همین حین پیرمردی که در مقبره کارگری می کرد التماس می کرد در تابوت را نگشایند، ولی پاسخی جز خنده حضار دریافت نکرد.

میخ های درشت درپوش تابوت با دیلم بیرون کشیده شدند و پروفسور میخاییل. ام. گراسیموف از برجسته ترین محققان علم آناتومی پیروزمندانه جمجمه تیمور را برداشت و آن را مقابل گروه فیلمبرداران بالای سرش گرفت. فیلم به سرعت به مسکو فرستاده شد و استالین جمجمه تیمور فاتح را دید.

تصویری از نبش قبر تیمور لنگ

در سرانجام همان روز اخباری به استالین رسید که طبق گزارش های یک سرگروهبان فراری آلمانی، جنگ در سپیده دم روز بعد شروع خواهد شد. استالین همچنان در ناباوری بود که در ساعت سه و نیم صبح در حالی وی در استراحتگاهش در داچا خوابیده بود به وسیله تلفن از واقعه باخبر شد.

بزرگ ترین جنگی که بشریت تا آن روز به چشم دیده بود با بمباران بلاروس به وسیله جنگنده های نازی شروع شده بود. درست سه شب بعد از گگرددن تابوت تیمور لنگ، جنگی شروع شد که 20 میلیون کشته روی دست روس ها گذاشت.

آیا استالین گرفتار نفرین و انتقام تیمورلنگ شده بود؟ بی شک چنین موضوعی نمی تواند صحت داشته باشد و خرافاتی بیش نیست، چون آلمانی ها از مدت ها قبل و حدود 6 ماه پیش از این کار به فکر حمله به شوروی بودند؛ این یعنی حتی اگر گراسیموف، تیمور را نبش قبر هم نمی کرد، هجوم سراسری آلمان ها شروع می شد، اما با این وجود همزمانی این دو اتفاق بسیار شگفت انگیز است. گویی استالین با نبش قبر تیمور لنگ انگشت در لانه زنبور نموده بود!

منبع: فرارو

به "چه کسی تابوت خدای خفته جنگ را باز کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسی تابوت خدای خفته جنگ را باز کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید