مسکو را با دیدنی ترین جاذبه هایش بشناسید

به گزارش وبلاگ نوکیا، مسکو پایتخت پهناورترین کشور دنیا ، سرزمین تزارها و کلیساهای رنگارنگ به همراه سنت پترزبورگ از مقاصد مهم گردشگران به شمار می آیند. در سفر به روسیه، جاذبه های مشهوری چون میدان سرخ و کاخ کرملین را در کرانه رود مسکو می توان یافت. این شهر دارای مراکز هنری، مراکز خرید، سالن های نمایش و رستورانهای متنوع و متعددی است که همگی گردشگران را تحت تاثیر قرار می دهند.

مسکو را با دیدنی ترین جاذبه هایش بشناسید

کرملین

کرملین نه فقط نماد مسکو، بلکه نماد روسیه است. این جا شاهد وحشت افکنی ایوان مخوف، حمله ناپلئون، دیکتاتوری پرولتاریای لنین، استبداد استالینی، اصلاحات گورباچف و اعلام موجودیت روسیه جدید بوده است. بنابراین، هرجور شده کرملین را در برنامه خودتان جا بدهید.

زمین مثلث شکل کرملین در ساحل شمالی رود مسکو قرار گرفته است و احتمالا اولین ساختمان کرملین ر ا در قرن یازدهم ساخته اند. حالا دیوارهایی به ارتفاع 25.2 متر دورتادور کرملین را گرفته اند و میدان سرخ را هم بیرون دیوار شرقی کرملین می شود دید.منطقه سوفیسکایا در آن سوی رود مسکو بهترین چشم انداز را به کرملین دارد.

واژه کرملین به معنای استحکامات شهر است. اولین دیواری که در سال 1150 دور مسکو کشیدند، دیواری چوبی و کم ارتفاع بود. اما با افزایش نفوذ شاهزاده های مسکو، این شهر هم مهم تر شد و در سال 1360 میلادی، دیوارهایی ِاز سنگ آهک برایش ساختند که به کرملین سنگ سفید مشهور شدند.

ساختمان های شمالی و غربی کرملین

برج کوفتایا، تنها بازمانده برج پل های این بخش از کرملین، ورودی اصلی مجموعه است. اگر از این برج وارد کرملین شوید و کنار دیوار قدم بزنید، به برج دروازه تثلیث می رسید و در سمت راست این برج هم کاخ قرن هفدهمی پتشنی را می بینید که محل زندگی استالین بوده است.

کاخ اسقف

کاخ اسقف را در اواسط قرن هفدهم ساخته اند و مهم ترین بخش آن تالار صلیبی است که مهمانی های تزار را آن جا برگزار می کرده اند. این کاخ به کلیسای پنج قبه دوازده حواری هم راه دارد و اغلب نمایشگاه های ویژه ای هم در آن برپاست که البته برای بازدید از آن ها باید جداگانه بلیت بخرید.

کلیسای جامع صعود مریم

در قلب کرملین، سبرنایا یا کلیسا واقع شده است که دورتا دورش را ساختمان هایی خیره کننده گرفته اند. کلیسای صعود مریم در ضلع شمالی این میدان است. این کلیسا را که پنج گنبد طلایی دارد بین سال های 1475 تا 1479 ساخته اند و محل دفن بسیاری از رهبران کلیسای ارتدوکس روسیه است.

ناقوس تزار

کنار برج ناقوس ایوان مخوف، ناقوس تزار را می بینید که بزرگ ترین ناقوس جهان است و 202 تن وزن دارد که البته به صدا در نمی آید.

اسلحه خانه

اسلحه خانه در گوشه جنوب غربی کرملین قرار گرفته و گنجینه های سران حکومت و کلیسای روسیه را در خود جای داده است. در اتاق شماره 7 ، می توانید تخت پادشاهی پتر کبیر و ایوان پنجم و تاج 800 الماسه تزار الکسی را هم ببینید.

نمایشگاه صندوق الماس

اگر جواهرات گنجینه های اسلحه خانه اشتهایتان را برای دیدن الماس فرو ننشاند، می توانید سری به نمایشگاه صندوق الماس بزنید که در همان اسلحه خانه قرار گرفته است و پر است از جواهرات و سنگ هایی قیمتی که تزارها و امپراتریس های روسیه طی قرن ها جمع کرده اند، از جمله بزرگ ترین یاقوت کبود جهان.

موزه تاریخ کشور

این موزه در شمال میدان سرخ قرار گرفته و روایتگر تاریخ روسیه از عصر حجر تا امروز است. خود ساختمان قرن نوزدهمی موزه هم دیدنی است، چون هر اتاقش را به سبک یک دوره یا یک منطقه طراحی کرده اند. با خرید یک بلیت مشترک می توانید هم موزه تاریخ کشور و هم کلیسای سنت باسیل را ببینید.

میدان سرخ

درست بیرون دیوار شمال شرقی کرملین، میدان سرخ، یا به قول روس ها کراسنایا پلوشچاد، را می بینید. در جنوب این میدان هم کلیسای جامع سنت باسیل را پیدا می کنید که مهم ترین نماد روسیه است. میدان سرخ در آغاز مرکزی برای تجارت بود و همیشه مراسم مهم مسکو را در آن برگزار می کرده اند. همین جا بود که ایوان مخوف در سال 1547 پیش چشم همه به گناهانش اعتراف کرد و بعدها بسیاری از دشمنانش را هم این جا اعدام کرد. حاکمان کمونیست شوروی هم رژه های نظامی عظیم ارتش را این جا برگزار می کردند. عبور و مرور ماشین ها در میدان سرخ ممنوع است، البته به جز لیموزین هایی که گاه گاهی از دروازه کرملین می گذرند. این محوطه سنگ فرش 400 در 150 متر، کانون تاریخ روسیه است و مخصوصا شب ها نظیر ندارد.

آرامگاه لنین

مقبره گرانیت لنین، رهبر سابق بلشویک ها، از آن جاهایی است که حتما باید ببینید. بین سال های 1953 تا 1961 ، استالین هم در این مقبره با لنین شریک بود، اما در سال 1961 بقایای بدنش را به نقطه ای پشت مقبره لنین منتقل کردند. قبل از این که در صف ورود به مقبره بایستید، دوربین و وسایلتان را به دفتر امانات موزه تاریخ کشور بسپارید. بد نیست وقتی از جلوی جسد مومیایی شده لنین گذشتید، از آرامگاه بیرون بیایید و محل دفن استالین، برژنف و دیگر رهبران حزب کمونیست را هم ببینید.

کلیسای جامع سنت باسیل

هیچ عکسی از کلیسای جامع پکروسکی یا همان کلیسای جامع سنت باسیل نمی تواند زیبایی مدهوش کننده رنگ ها و شکل های آن را نشان دهد. این نماد روسیه را بین سال های 1555 تا 1561 به شکرانه پیروزی ایوان مخوف بر تاتارها ساختند. می گویند وقتی کار ساخت این کلیسای خیره کننده به سرانجام رسید، ایوان چشم های معمارش را کور کرد تا دیگر نتواند اثری به این زیبایی بسازد. این کلیسای جامع در واقع ترکیبی است از 9 کلیسای کوچک در کنار هم.

موزه تاریخ شهر مسکو

اگر می خواهید با قصه تاریخی شهر مسکو آشنا شوید، حتما سری به این موزه بزنید تا ببینید که شهر چگونه از نقطه مرکزی کرملین به سوی بیرون رشد کرده است.

موزه هنرهای زیبای پوشکین

این موزه نه تنها به خاطر نقاشی های امپرسیونیستی و پست امپرسیونیستی خود مشهور است، بلکه مجموعه ای از آثار هنری اروپای دوره رنسانس به بعد را هم در خود جای داده است؛ آثاری که بیشتر آن ها را بلشویک ها پس از انقلاب اکتبر 1917 از مجموعه های خصوصی ضبط کردند. اگر به این موزه رفتید، آثار نقاشان آلمانی و فلاندری قرن هفدهم را از دست ندهید که شامل چند پرتره از رامبراند هم می شوند. این جا مجموعه ای عالی از آثار بازمانده از مصر باستان، مثل چند اسلحه، جواهرات، چند سنگ قبر و دو مومیایی را هم خواهید دید.

پارک گورکی

پارک گورکی، یا همان پارک فرهنگ که هم فضای سبز دارد و هم سرگرمی های مدرن، بهترین جا برای فرار از هیاهوی مسکو است؛ پارکی در طول رود مسکو که رستوران ها و کافه های زیادی را هم در آن پیدا می کنید. این جا می توانید دوچرخه یا قایق کرایه کنید، سری به سینما تئاتر روباز پارک بزنید و از اینترنت رایگان وای فای هم استفاده کنید. زمستان ها هم در پیست پارک گورکی، مسابقه های پاتیناژ برگزار می کنند.

تئاتر بلشوی

تئاتر بلشوی هم از آن جاهایی است که حیف است در مسکو باشید و سراغش نروید. این جا بهترین اپراها و باله های روسیه و شاید جهان را اجرا می کنند ِو گذراندن یک شب در این تئاتر تاریخی تجربه ای رمانتیک خواهد بود. یادتان باشد که بهتر است بلیتتان را از قبل بخرید و هیچ وقت هم سراغ بازار سیاه بلیت فروش های جلوی تئاتر نروید، چون ممکن است بلیت های نمایشی در سال گذشته را به شما قالب کنند.

منبع: الی گشت

به "مسکو را با دیدنی ترین جاذبه هایش بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسکو را با دیدنی ترین جاذبه هایش بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید