گره های تیروئیدی و سرطان

به گزارش وبلاگ نوکیا، گره های تیروئیدی ممکن است از طریق شخص بیمار احساس نشود، مگر این که معاینات پزشکی انجام شود که در این صورت این گره ها از طریق پزشک تشخیص داده می شود. برخی مواقع گره های تیروئید و سرطان در ارتباط با

گره های تیروئیدی و سرطان

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

گره های تیروئیدی ممکن است از طریق شخص بیمار احساس نگردد، مگر این که معاینات پزشکی انجام گردد که در این صورت این گره ها از طریق پزشک تشخیص داده می گردد. برخی مواقع گره های تیروئید و سرطان در ارتباط با هم هستند. به منظور روشن شدن این موضوع، مقاله زیر را مطالعه کنید.

گره های تیروئیدی نمی توانند ماهیت سرطانی داشته باشند. در مورد این شرایط نگران نباشید، چون تمام گره های تیروئیدی نشانه ای از سرطان نیستند. گره هایی وجود دارد که می تواند هنگامی که خوشه ای از سلول های غیر سرطانی تشکیل یک گره می دهند، به عنوان تومور ظهور کنند. مشاهده شده که گره های تیروئیدی در بچه ها کمتر شایع می باشد. از سوی دیگر برخی مطالعات متناقض در این زمینه وجود دارد که نشان می دهد این گره ها در بچه ها هم شایع می باشد، در حالی که برخی دیگر از مطالعات نشان می دهد که احتمال مبارزه با رشد سلول های سرطانی بین دو گروه سنی متعادل می باشد. گره های تیروئیدی ممکن است تا زمانی که بررسی ها و معاینات لازم بر روی فرد بیمار صورت نگرفته، قابل مشاهده نباشد. در طول این معاینات پزشک این بخش ها را بررسی کرده و ممکن است نتیجه بگیرد که این گره ها به سیستم لنفاوی حمله کرده اند.

انواع سرطان تیروئید

5 نوع سرطان تیروئید وجود دارد. کارسینوم پاپیلار که یک نوع سرطان تیروئید در افراد کمتر از 40 سال سن می باشد. این فرم سرطان نمی تواند کشنده باشد، چون قابل درمان است و شواهد نشان دهنده نرخ بقاء بالای این بیماران می باشد.

سرطان فولیکولی هم یک نوع رایج از سرطان بوده که حتی در صورتی که به گره های لنفاوی توسعه یابد، هم قابل درمان می باشد.

سرطان مدولاری نوع نادری از سرطان بوده که منشاء آن سلول های پارافوللیکولار می باشد که در بیشتر خانواده ها وجود دارد و ممکن است نیاز به جراحی به منظور برداشتن غده تیروئید باشد. لنفوم تیروئید هم نوع دیگری از سرطان تیروئید بوده که منجر به بزرگ شدن غده تیروئید می گردد و سرطان آنابلاستیک که به سرعت در بخش های دیگر بدن توسعه می یابد و نوع نادری از سرطان می باشد. متاسفانه، این دو تومورها به طور کامل قابل درمان نیستند، گره های لنفاوی حتی قبل از این که علائم دیگر تجربه گردد و گره تشکیل گردد، احساس می گردد.

علائم

همانطور که ذکر شد، بیشتر گره ها ماهیت سرطانی ندارند، با این حال، آن ها در موارد زیر به عنوان تومورهای سرطانی در نظر گرفته می شوند:

هنگامی که بلعیدن غذا سخت گردد،

نوشیدن مایعات به اندازه فزاینده ای سخت گردد.

گره ها هنگامی که لمس شوند، سفت بوده و احساس درد در این ناحیه وجود داشته باشد.

گره های لنفاوی متورم شوند و به رنگ قرمز مایل به زرد در آیند.

تنفس مشکل گردد.

گرفتگی صدا ایجاد گردد.

اندازه گیری شدت گره تیروئیدی

گره های تیروئیدی می توانند ارثی باشند، و از طریق شجره نامه فامیلی به فرد انتقال یابند و یا ممکن است به واسطه پرتودرمانی تجویز شده در نزدیک بخش هایی از گردن و یا سر ایجاد گردد. مشاهده شده که افرادی که در معرض پرتو درمانی قرار دارند، سرطان تیروئید را بعد از 8 تا 10 سال توسعه می دهند. آزمایشات خاصی وجود دارد که می تواند شدت و قوت گره های تیروئیدی را اندازه گیری کند. اسکن تیروئید امن ترین روش آزمایش می باشد. هنگامی که اسکن تیروئید انجام شد، عناصر رادیو اکتیو تزریق می شوند. آن ها توان این گره ها را مورد بررسی قرار می دهند. در صورتی که ماده رادیو اکتیو بیش از حد باشد، می تواند منجر به خاکستری شدن منطقه ها مجاور گردد.

روش درمان

درمان این گره ها می تواند با برداشتن آن ها از طریق عمل جراحی صورت گیرد. توصیه شده که گره ها حتی در صورتی که آن ها غیر سرطانی باشند و تنها تومورهای خوش خیم باشند، هم برداشته گردد. تومورهای خاصی وجود دارد که ممکن است با چرک پر شده باشد، که معمولا به عنوان کیست شناخته می شوند. پزشک کیست را برش زده و مایع موجود در آن را تخلیه می کند. بعید به نظر می رسد که این غده ها بعد از انجام عمل دوباره برگردند. در صورتی که جراحی به صورت موفقیت آمیزی انجام گردد، مجموعه ای از آزمایشات بلافاصله بعد از عمل به منظور بررسی شرایط باید انجام گردد. اسکن رادیواکتیو تیروئید، سی تی اسکن، سونوگرافی و ام آر آی به منظور نشان دادن هر گونه تغییراتی که ممکن است نشان دهنده برگشت گره ها و یا هر گونه رشد مجدد گره باشد، انجام می گردد.

گره های تیروئیدی و سرطان، همانطور که قبلا ذکر شده، یکی نیستند، اما ممکن است با هم مرتبط باشند. مهم است که شما با یک متخصص به منظور حل این مشکل مشورت کنید. پزشک بیماری را در مراحل اولیه آن تشخیص داده و روش های درمانی مناسب را جهت رهایی از این بیماری به شما توصیه می کند.

منبع: راسخون

به "گره های تیروئیدی و سرطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گره های تیروئیدی و سرطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید