استخوان ها غیر از کلسیم به کدام ریزمغذی ها احتیاج دارند؟

به گزارش وبلاگ نوکیا، مراقبت از سلامت استخوان ها در سنین پایین به منظور پیشگیری از آسیب دیدگی و پوکی استخوان در مراحل بعدی زندگی اهمیت بسزایی دارد.

استخوان ها غیر از کلسیم به کدام ریزمغذی ها احتیاج دارند؟

به گزارش وبلاگ نوکیا، کلسیم یکی از مواد معدنی است که به افزایش تراکم استخوان و استحکام این بافت حیاتی یاری می نماید اما تنها ماده معدنی مورد احتیاج برای سلامت استخوان نیست.

چندین ماده مغذی دیگر هم برای حفظ سلامت استخوان ها و پیشگیری از آسیب های استخوانی در سنین بالاتر ضروری هستند که مهمترین آنها عبارتند از:

ویتامینK

یک علت مهم برای افزودن غذاهای غنی از ویتامین K به رژیم غذایی شما وجود دارد که آن حفظ سلامت استخوان هاست. ویتامین K مسئول فعال سازی پروتئینی است که نقش اساسی در انعقاد خون و متابولیسم کلسیم دارد و رسوب کلسیم روی استخوان ها را تنظیم می نماید. ویتامین K بعلاوه با فعال کردن پروتئین دیگری به نام ماتریکس GLA از تجمع کلسیم در بافت های نرم جلوگیری می نماید. میانه مصرف روزانه ویتامین K برای زنان 122 میکروگرم و برای مردان 138 میکروگرم است. بعضی از منابع رایج ویتامین K عبارتند از کلم بروکلی، اسفناج، کلم و کاهو.

ویتامینD

ویتامین D که به عنوان ماده مغذی آفتاب هم شناخته می گردد برای افزایش تراکم استخوان و حفظ سلامت استخوان ها مورد احتیاج است. ویتامین D به جذب کلسیم و حفظ میزان کافی مواد مغذی در خون یاری می نماید. هنگامی که سطح کلسیم در خون پایین است، این ماده مغذی آغاز به جذب آن از غذا می نماید. به غیر از نور خورشید، این ماده مغذی را می توانید از غذاهایی مانند بامیه، اسفناج، سویا و ماهی از جمله ساردین و ماهی آزاد دریافت کنید.

پروتئین

رژیم غذایی با پروتئین بالا می تواند تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش داده و سرعت از دست دادن استخوان را کاهش دهد. پروتئین تقریباً 50 درصد حجم استخوان و یک سوم جرم آن را تشکیل می دهد. مصرف کافی پروتئین بعلاوه می تواند خطر شکستگی و از دست دادن استخوان را کاهش دهد. بعضی منابع پروتئین کامل شامل عدس، لوبیا، گوشت طیور و محصولات لبنی است.

مهمیم

مهمیم مسئول فعال کردن بیش از 300 واکنش در بدن شما است. علاوه بر این، برای سلامت استخوان هم لازم است زیرا حدود 60 درصد از این ماده معدنی در بافت استخوان یافت می گردد. افرادی که مقادیر بیشتری مهمیم را به وسیله رژیم غذایی خود مصرف می نمایند، تراکم توده استخوانی بهتری دارند. توصیه روزانه برای مهمیم 320 میلی گرم در روز برای افراد 19 تا 30 سال و 420 میلی گرم در روز برای افراد 31 ساله و بالاتر است. مصرف مهمیم در رژیم غذایی را می توان با مصرف غذاهایی مانند آجیل، حبوبات، دانه ها و غلات کامل افزایش داد.

ویتامینC

به گزارش تایمز آو ایندیا، ویتامین C هم مسئول فراوری کلاژن در ماتریکس استخوان است. بعلاوه رادیکال های آزاد مضر برای سلامت استخوان را از بین می برد. دوز معمول ویتامین C حدود 500 تا 1000 میلی گرم در روز است که می تواند با مصرف پرتقال، گوجه فرنگی و سایر میوه های حاوی اسید سیتریک تامین گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "استخوان ها غیر از کلسیم به کدام ریزمغذی ها احتیاج دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استخوان ها غیر از کلسیم به کدام ریزمغذی ها احتیاج دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید