میزان گیری دقیق دوپامین با نانولوله های کربنی انجام شد

به گزارش وبلاگ نوکیا، دانشمندان روش جدیدی برای میزان گیری دقیق دوپامین ابداع کردند. آن ها از نانولوله های کربنی اصلاح شده برای رصد کمی و کیفی دوپامین در سلول ها استفاده کردند.

میزان گیری دقیق دوپامین با نانولوله های کربنی انجام شد

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ نوکیا، دانشمندان روش جدیدی برای مقدار گیری دقیق دوپامین ابداع کردند. آن ها از نانولوله های کربنی اصلاح شده برای رصد کمی و کیفی دوپامین در سلول ها استفاده کردند.

دوپامین یکی از مواد شیمیایی پیغام رسانی مهم در سلول های عصبی است. تا به حال، معین غلظت آن با وضوح مکانی و زمانی بالا با چالش هایی روبرو بوده است. پژوهشگران نشان دادند که مقدار گیری آن با استفاده از نانولوله های کربنی اصلاح شده امکان پذیر است به طوری که این نانولوله ها در حضور مولکول پیغام رسان دوپامین درخشان تر می تابند. این روش به وسیله یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه های روهر بوخوم، موسسه ماکس پلانک گوتینگن و دویسبورگ به کار گرفته شد. این حسگر ها تصویری با وضوح بالا از ترشح دوپامین از سلول های عصبی ارائه می دهند.

سباستین کروس از گروه شیمی فیزیک دانشگاه روهر بوخوم و جیمز دانیل و نیلز بروس از موسسه ماکس پلانک در این پروژه مشارکت داشتند.

دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که مرکز پاداش مغز را تنظیم می نماید. اگر چنین انتقال سیگنالی از کار بیفتد، شرایطی مانند بیماری پارکینسون ایجاد می گردد. علاوه بر این، موادی مانند کوکائین سیگنال های مولکولی را در این بخش تغییر می دهند که این موضوع در مسائل سوء مصرف مواد نقش دارد.

با این حال، تا به امروز هیچ روشی وجود نداشت که بتواند سیگنال های دوپامین را به طور همزمان با وضوح مکانی و زمانی بالا ترسیم کند.

سباستین کروس، سرپرست، گروه رابط های عملکردی و بیوسیستم، دانشگاه روهر بوخوم می گوید: اینجاست که حسگر های پیشرفته به کار می آیند. آن ها با لوله های کربنی بسیار نازک کار می نمایند که 10000 برابر نازکتر از موی انسان است. وقتی در معرض نور مرئی قرار می گیرند آن ها در طیف مادون قرمز نزدیک با طول موج های 1000 نانومتر و بیشتر می درخشند.

سباستین کروس می افزاید: این طیف نوری برای چشم انسان قابل مشاهده نیست، اما می تواند به عمق بافت نفوذ کند و در نتیجه تصاویر بهتر و واضح تری نسبت به نور مرئی ارائه دهد.

علاوه بر این، در این محدوده، سیگنال های پس زمینه به طور قابل توجه کمتری وجود دارد که ممکن است بر نتیجه تأثیر بگذارد.

سباستین کروس گفت: ما به طور سیستماتیک این ویژگی را با اتصال توالی های مختلف اسید نوکلئیک کوتاه به نانولوله های کربنی به گونه ای اصلاح نموده ایم که فلورسانس خود را در تماس با مولکول های معین تغییر دهند.

تیم سباستین کروس نانولوله های کربنی را به نانوحسگر های کوچک تبدیل کردند که به طور انتخابی به دوپامین متصل می شوند و بسته به مقدار دوپامین موجود، کم و بیش درخشان می شوند.

او بعلاوه گفت: ما بلافاصله متوجه شدیم که چنین حسگر هایی برای نوروبیولوژی جالب خواهند بود.

در این پروژه برای اولین بار، محققان توانستند رویداد های آزادسازی دوپامین را در سراسر ساختار های عصبی ببینند و درک بهتری در خصوص فرآیند های آزادسازی دوپامین به دست آورند. این حسگر ها بینش جدیدی در خصوص انعطاف پذیری و تنظیم سیگنال های دوپامین ارائه می دهند. در دراز مدت، آن ها بعلاوه می توانند پیشرفت در درمان بیماری هایی مانند پارکینسون را تسهیل نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "میزان گیری دقیق دوپامین با نانولوله های کربنی انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میزان گیری دقیق دوپامین با نانولوله های کربنی انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید