بامداد دوشنبه آسمان شهاب باران می گردد

به گزارش وبلاگ نوکیا، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: بامداد دوشنبه 24 آذر ماه، آخرین بارش شهابی دوپیکری پاییز 99 در آسمان کشور قابل مشاهده خواهد بود.

بامداد دوشنبه آسمان شهاب باران می گردد

مسعود عتیقی روز یکشنبه گفت: این بارش شهابی در ساعت 4:30 بامداد دوشنبه 24 آذر ماه جاری به اوج می رسد؛ هر چند در شب های قبل و بعد نیز شهاب هایی از این بارش در آسمان دیده می گردد.

وی خاطر نشان کرد: صورت فلکی دوپیکر (جوزا) محل قرار دریافت کانون بارش شهابی دوپیکری است. برای یافتن کانون هر بارش اگر رد شهاب ها را در خلاف جهت حرکت آنها امتداد دهیم به نقطه ثابتی در آسمان می رسیم که آن نقطه کانون بارش است و در یکی از صور فلکی آسمان واقع شده است. خوشبختانه با وجود رخداد ماه نو در این تاریخ، آسمان عاری از آلودگی نوری است و متوقع رصد 120 شهاب به عنوان میزان بارش ساعتی سرسویی (ZHR) برای این بارش باید بود.

عتیقی گفت: با فاصله دریافت از نور و آلودگی هوای شهرها می توان انتظار دیدن شهاب های زیادی در آخرین بارش شهابی پاییزی را داشته باشیم. معمولاً عامل بارش های شهابی دنباله دارها هستند و با برخورد ذرات میلی متری و میکرومتری به جای مانده از دنباله دارها با جو زمین طی یک فرایند خاص در فاصله 100 تا 150 کیلومتری از سطح زمین درخششی ایجاد می گردد که از آن به عنوان شهاب یاد می گردد.

وی یادآوری کرد: دقت داشته باشید که شهاب با شهاب سنگ متفاوت است و اساساً شهاب ها همان گونه که اشاره شد ذرات میلی متری و میکرومتری بسیار ریزی هستند که در جو زمین می سوزند، اما شهاب سنگ ها هر چند دارای ابعاد بسیار کوچک و یا حتی بسیار عظیم هستند، اما در هر صورت به نسبت شهاب ها دارای جرم و حجم قابل توجهی هستند و بعضی از آنها به زمین نیز می رسند. جالب اینجاست که عامل بارش دوپیکری نه یک دنباله دار بلکه سیارک فیتون 3200 است! این سیارک با قطر 5 کیلومتر در سال 1983 میلادی توسط ستاره شناسان هنگام آنالیز داده های مادون قرمز ماهواره ای در خصوص اجرام در حال حرکت، شناسایی و در سال 2003 از سوی ناسا به عنوان منشاء بارش دوپیکری اعلام شد.

به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، نکته عجیب و قدری جالب در خصوص فیتون 3200 آن است که این سیارک، دنباله 23 میلیون کیلومتری از غبار و گاز دارد که وزن آن میلیاردها تن است. به یاد داشته باشید که رصد بارش های شهابی احتیاج به هیچ گونه ابزار خاصی ندارد و کافی است با لباس مناسب فصل و نوشیدنی گرم زیر سقف آسمان زیبا قرار گرفته و با چشمانتان، شهاب ها را در تمام پهنه آسمان جستجو کنید.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "بامداد دوشنبه آسمان شهاب باران می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بامداد دوشنبه آسمان شهاب باران می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید