بنزین تلویزیون در آتش کنکوری ها، نسل بی خلاقیت و تستی تربیت نکنیم

به گزارش وبلاگ نوکیا، امیرحسین جلالی روانپزشک با اشاره به پرداخت بیش از حد برنامه های سیما به کنکور علی رغم دستور معاون سیما مبنی بر نصف شدن این برنامه ها به خبرنگاران گفت: امروزه اجماعی وجود دارد که کنکور را به یک روز سرنوشت ساز برای بچه ها تبدیل نموده است و آن ها از مقاطع تحصیلی پایین تر و حتی پیش دبستانی برای این روز آماده می شوند.

بنزین تلویزیون در آتش کنکوری ها، نسل بی خلاقیت و تستی تربیت نکنیم

وی ادامه داد: مسلما چنین نگاهی به کنکور که هر کودکی در افق نگاه خود منتظر است تا در این روز سرنوشت ساز شرکت کند تا به آمال خود برسد پیامدها و عواقب زیانباری داشته و دارد.

جلالی توضیح داد: این نگاه که اکنون در جامعه حاکم شده است مختصات و ابعاد گوناگونی دارد که در اینجا نمی گنجد اما مساله این است که در چنین فضایی، رسانه ای فراگیر مثل تلویزیون می آید و به آن دامن می زند که باید به این امر تاسف خورد.

این روانپزشک با اشاره به افراط در حجم برنامه های کنکوری اظهار کرد: این تحلیل که تلویزیون در دامن زدن به این جو تاثیر دارد، پنهان نیست و آمار و مشاهدات میدانی هم آن را نشان می دهد.

دانشگاه را بخت جوانان نشان می دهند

وی افزود: این فرهنگ تشویق به کنکور که دانشگاه را بخت جوانان نشان دهد و برنامه ها را در این راستا زیاد نمایند فقط نفت و بنزینی است که به این آتش ریخته می گردد. یکی از بزرگان روانشناسی چندی پیش به فعالیت های تجاری و نه آموزشی یکی از همین موسسات اشاره می کرد که اتفاقا در تلویزیون نیز با یک برنامه به ظاهر علمی به کنکور می پردازد.

وی در واکنش به اینکه این موسسات به عنوان اسپانسر، بودجه های کلان در اختیار تلویزیون قرار می دهند، اظهار کرد: رسانه ای که بودجه ندارد چرا اینقدر شبکه های گسترده دارد؟ چرا اینقدر شبکه های مختلفی ایجاد می نماید که مجبور باشد آنتن آن ها را پر کند. ما می توانیم شبکه های کمتری داشته باشیم اما خوراک بهتری به مردم بدهیم و تلویزیون باید بداند که هنوز مهمترین و تاثیرگذارترین نقش را در جامعه دارد.

ترویج بازار کاذب موسسات کنکوری

جلالی با اشاره به تاثیر این برنامه های کنکوری در رشد و آموزش مخاطب مطرح نمود: آنچه که در قالب این برنامه ها به مخاطب عرضه می گردد درس و آموزش نیست بلکه فرهنگی است که به ترویج بازار کاذب موسسات و کتاب های کنکوری منجر می گردد. این فرهنگ به تباهی نسل جوانی می انجامد که می تواند تکثیر گردد و ما جای خالی خلاقیت پروری و تربیت نسل کاوشگر را در نتیجه این فرهنگ می بینم.

وی در سرانجام با اشاره به کمبود برنامه های تربیتی در تلویزیون در رشد افراط گونه برنامه های کنکوری اعلام کرد: ما به این ترتیب نسلی از آدم های مصرف نماینده، تستی و بی خلاقیت را تربیت می کنیم که برای موفقیت در زندگی تنها راه خود را ورود به کنکور می دانند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "بنزین تلویزیون در آتش کنکوری ها، نسل بی خلاقیت و تستی تربیت نکنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنزین تلویزیون در آتش کنکوری ها، نسل بی خلاقیت و تستی تربیت نکنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید