تسهیل اجرای قوانین بهینه سازی مصرف انرژی با صنعتی سازی مسکن

به گزارش وبلاگ نوکیا، احمد طاهری اصل رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست سازمان نظام مهندسی کشور ضمن انتقاد از عدم اجرای قوانین بهینه سازی مصرف انرژی در بخش ساختمان گفت: ما احتیاج داریم در اجرای طرح نهضت ملی مسکن یک الگوی خاص برای بهینه سازی مصرف انرژی بخش ساختمان داشته باشیم. یکی ار راه های مناسب برای این امر، صنعتی سازی ساخت مسکن است.

تسهیل اجرای قوانین بهینه سازی مصرف انرژی با صنعتی سازی مسکن

به گزارش راستا اقتصاد نشست الزامات بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان در طرح های ملی مسکن روز چهارشنبه 22 دی ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری برگزار گردید. این نشست، ششمین پیش نشست تخصصی از هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ 1 اسفند امسال با موضوع مسکن؛ پیشران فراوری برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم ترین مسائل مربوط به ساخت مسکن باهدف کاهش مصرف انرژی در بخش خانگی مورد آنالیز نهاده شد.

قوانین بهینه سازی مصرف انرژی بخش ساختمان اجرا نمی گردد

احمد طاهری اصل رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست سازمان نظام مهندسی کشور در این نشست بهینه سازی مصرف انرژی را یک حرکت پنهان دانست و اضافه نمود: شعار زیبایی است که در عمل ملموس نیست و، چون در آمار ها دیده نمی گردد، ارگان ها دچار بی عملی شدند. از ابتدای تصویب مبحث 19 در دهه 70 تا به حال قوانین فراوانی در این حوزه وجود دارد، اما نتوانستیم به آن عمل کنیم.

وی ضمن تاکید بر لزوم نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان در یاری به بهینه سازی مصرف بخش ساختمان گفت:، اما باید برطرف تصدی گری دولت از حوزه اجرای این قوانین انجام گردد و باید بگذاریم شرکت های خدمات انرژی در بخش خصوصی به این کار اقدام نمایند. سمن سازمان نظام مهندسی 600 هزار فرهیخته دارد که در فعالیت های دانش بنیان و استارتاپ ها صاحب ایده هستند. اما وزارت راه چقدر از ظرفیت سازمان نظام مهندسی در نهضت ملی مسکن استفاده کردند؟

صنعتی سازی مسکن به اجرای بهینه سازی مصرف انرژی یاری می نماید

طاهری اصل در ادامه اضافه نمود: ما احتیاج داریم در اجرای طرح نهضت ملی مسکن یک الگوی خاص برای بهینه سازی مصرف انرژی بخش ساختمان داشته باشیم. خیلی مهم است که بتوانیم با یک الگوی عملیاتی اجرای قوانین را تضمین کنیم. یکی ار راه های مناسب برای این امر، صنعتی سازی ساخت مسکن است که هم اجرای قوانین بهینه سازی را تضمین می نماید و هم سرعت ساخت را بالا می برد. ما باید طرحی برای فاز دوم این طرح ها بدهیم که لااقل به استاندارد EC برسیم.

وی اضافه نمود: ما در سازمان نظام مهندسی معتقد و پیگیر هستیم که از انتها سال 1402 باید انتها کار ساختمان ها منوط به رعایت قوانین بهینه سازی گردد و باید پیگیر باشیم تا این موضوع عملیاتی گردد. چک فهرست بخش طراحی و نظارت مبحث 19 چهار ماه است آماده شده و ما مدام از وزارت راه تقاضا می کنیم این را ابلاغ نمایند. اما تعلل صورت می گیرد. بعلاوه تور بهینه سازی انرژی و مبحث 19 را در 5 استان اجرا کردیم، اما به ما فشار آوردند که وزارت راه و شهرسازی باید این را انجام دهد.

نقش مهم شهرداری ها در اجرای قوانین بهینه سازی مصرف انرژی به وسیله بخش خصوصی

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست سازمان نظام مهندسی کشور در انتها گفت: در بخش ساختمان های عمومی که خود مردم می سازند، کنترل ساختمان به عهده شهرداری است. اگر نظام مهندسی چک فهرست را به ناظرین ابلاغ نمایند، اگر ناظرین عمل نکردند این چک فهرست عبث خواهد بود و عملیاتی نمی گردد؛ بنابراین باید برای عملیاتی شدن آن شهرداری ها برای بخش خصوصی و ادارات وزارت راه برای بخش های دولتی ابلاغ نمایند. ما یک شبکه نوآوری صنعت ساختمان را کار کردیم که بتوانیم بحث های نوآوری اعضای نظام هندسی را در داخل این شبکه ارائه دهیم.

منبع: راستا اقتصاد

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تسهیل اجرای قوانین بهینه سازی مصرف انرژی با صنعتی سازی مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسهیل اجرای قوانین بهینه سازی مصرف انرژی با صنعتی سازی مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید