روغن زیتون روغن سرخ کردن نیست

به گزارش وبلاگ نوکیا، در بسیاری از برنامه های آشپزی تلویزیون دیده می گردد که آشپز برای نشان دادن توجه اش به سلامت مواد غذایی از روغن زیتون برای سرخ کردن استفاده می نماید؛ حال آنکه روغن زیتون اصلا روغن سرخ کردنی نیست.اگر می بینید که در کشورهای مدیترانه ای از روغن زیتون برای سرخ کردن استفاده می نمایند، این کار فقط در حد یک تفت مختصر است و چند دقیقه هم بیشتر زمان نمی برد و مانند ما این همه مواد غذایی را سرخ نمی نمایند. البته کیفیت روغن زیتون هم مهم است؛ این که از چه نوعی است و چه ویژگی هایی دارد حایز اهمیت است و باید به آن توجه کرد.

روغن زیتون روغن سرخ کردن نیست

روغن زیتون روغن سرخ کردن نیست

نویسنده:مهندس کامران، سپهری متخصص صنایع غذایی

در بسیاری از برنامه های آشپزی تلویزیون دیده می گردد که آشپز برای نشان دادن توجه اش به سلامت مواد غذایی از روغن زیتون برای سرخ کردن استفاده می نماید؛ حال آنکه روغن زیتون اصلا روغن سرخ کردنی نیست.

اگر می بینید که در کشورهای مدیترانه ای از روغن زیتون برای سرخ کردن استفاده می نمایند، این کار فقط در حد یک تفت مختصر است و چند دقیقه هم بیشتر زمان نمی برد و مانند ما این همه مواد غذایی را سرخ نمی نمایند. البته کیفیت روغن زیتون هم مهم است؛ این که از چه نوعی است و چه ویژگی هایی دارد حایز اهمیت است و باید به آن توجه کرد.

چنانچه حرارتی که به روغن زیتون داده می گردد، بالای 250 درجه سانتی گراد باشد، اسیدهای چرب آن به نوع ترانس تبدیل شده و در نتیجه سرطان زا خواهند بود. در نتیجه باید تا آنجا که ممکن است از روغن زیتون جهت سرخ کردن های سنگین استفاده نکنید؛ مگر این که سرخ کردن ماده غذایی در حد یک تفت کوتاه باشد و درجه حرارت آن از 200 درجه سانتی گراد بیشتر نگردد و زمان تفت دادن هم بیش از چند دقیقه طول نکشد زیرا همان طور که بارها و بارها گفته ایم روغن زیتون روغنی نیست که بتواند حرارت بالا را تحمل کند و در نتیجه می سوزد و طعم غذا را عوض می نماید. اما برای مصارف پختنی می توان از آن استفاده کرد؛ به اسم نمونه، می توان آن را داخل خورش یا روی برنج ریخت.

بنابراین توصیه می کنم برای سرخ کردن موادغذایی از روغن های مخصوص سرخ کردن که در بازار موجودند، بهره ببرید؛ روغن هایی که نه جامدند، نه مایع و حین فراوری، فرایند صنعتی مخصوصی را طی می نمایند تا در برابر حرارت های بالا مقاوم شوند.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون

به "روغن زیتون روغن سرخ کردن نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روغن زیتون روغن سرخ کردن نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید