عملکرد مناطق ویژه علم و فناوری زیر ذره بین شورای عتف، کریدرهای فناوری ملغی نمی شوند

به گزارش وبلاگ نوکیا، دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) با تاکید بر اینکه عملکرد مناطق ویژه علم و فناوری با آیین نامه های اجرایی آن انطباق ندارد گفت: آنالیز عملکرد آنها رضایت بخش نیست از این رو افدام به بازنگری این مناطق خواهد شد.

عملکرد مناطق ویژه علم و فناوری زیر ذره بین شورای عتف، کریدرهای فناوری ملغی نمی شوند

به گزارش وبلاگ نوکیا، دکتر مسعود برومند در حاشیه یکصد و هفتاد و نهمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عتف، در جمع وبلاگ نوکیا، ارائه گزارشی از دستاوردهای جهاد دانشگاهی را یکی از موضوعات مطرح در این جلسه دانست و اضافه نمود: با توجه به شرایط فعلی کشور اعتقاد بر این است که همه سازمان ها باید مأموریت های خود را در عرصه نوآوری، فناوری و کارآفرینی مورد بازبینی قرار دهند.

وی دستور جلسه دوم این جلسه را ارائه گزارشی از مناطق ویژه علم و فناوری ذکر کرد و یادآور شد: این مناطق در گذشته با عنوان کریدورهای فناوری معرفی شدند و آنالیز آئین نامه های اجرایی این مناطق نشان می دهد که عملکرد آنها با این آئین نام ها انطباق ندارد.

برومند، با بیان اینکه در این جلسه گزارشی از عملکرد 5 منطقه ویژه علم و فناوری ارائه شد، یادآور شد: عملکرد این مناطق زیاد خوشایند نبود و به نظر می رسد که باید تغییراتی در آن ایجاد گردد از این رو در این جلسه آسیب شناسی صورت گرفت و مقرر شد در این زمینه مطالعات دقیق تری صورت گیرد و بر اساس آن پیشنهاداتی در زمینه ادامه فعالیت این مناطق به شورای عالی عتف ارائه گردد.

برومند مناطق ویژه علم و فناوری را یکسری کانون ها و پهنه هایی دانست که در آن محل گردهمایی عناصر مختلف نوآوری خواهد بود و اظهار کرد: در این مناطق اکوسیستمی از نوآوری ایجاد می گردد و در 5 منطقه ویژه فناوری نیز اقداماتی انجام شده است.

دبیرکل شورای عالی عتف در مورد این فعالیت ها شرح داد: در بعضی از مناطق فعالیت ها در حد ایجاد هماهنگی میان دستگاه ها بوده و در بعضی دیگر بخشی از شهر را به عنوان منطقه علم و فناوری در نظر گرفته شده تا در آن کانون های نوآوری شکل بگیرد. در بعضی دیگر کوشش شده تا طرح های زیر ساختی در منطقه ای از شهر ایجاد گردد.

وی اضافه نمود: همانطور که ملاحظه می گردد در همه مناطق ویژه علم و فناوری اقداماتی انجام شده است ولی آن هم افزایی و توسعه ای که انتظار ما به بود در آن صورت نگرفت از این رو عملکرد این مناطق نیازمند بازنگری است.

برومند با تاکید بر اینکه همه فعالیت های اجرایی شده در دبیر خانه و شورای عتف همیشه مورد بازنگری قرار می گیرند، گفت: ما با بازنگری مجدد عملکرد مناطق ویژه علم و فناوری و بر اساس پیشنهاداتی که در این جلسه مطرح شد، می توانیم موارد پیشنهادی برای بهبود این مناطق ارائه دهیم.

معاون وزیر علوم مناطق ویژه علم و فناوری متفاوت با پارک های علم و فناوری دانست و در این باره شرح داد: پارک های علم و فناوری یکی از عناصر اکوسیستم نوآوری است به این مفهوم که اگر یک کانونی ایجاد گردد در آن واحدهای مختلف دانشگاهی، تولیدی، شرکت های دانش بنیان، کارگاه ها و آزمایشگاه خدماتی را ارائه می دهند و پارک های علم و فناوری نیز بخشی از این کانون به شمار می رود.

برومند در پاسخ به این سوال که آیا محتمل است که در آینده این مناطق ملغی اعلام گردد گفت: در این جلسه اعضا به این جمع بندی نرسیدند و به این جمع بندی رسیدند که این مناطق ملغی نگردد ولی مورد بازنگری قرار گیرد.

به گفته وی تاکنون برای راه اندازی 5 منطقه ویژه علم و فناوری هزینه ای صرف نشده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "عملکرد مناطق ویژه علم و فناوری زیر ذره بین شورای عتف، کریدرهای فناوری ملغی نمی شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملکرد مناطق ویژه علم و فناوری زیر ذره بین شورای عتف، کریدرهای فناوری ملغی نمی شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید