گونه های زیستی پیش از شناسایی منقرض می شوند

به گزارش وبلاگ نوکیا، تهران- خبرنگاران- سرعت دریافت انقراض گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر که حتی هنوز شناسایی و ثبت نیز نشده اند، موجب نگرانی شدید فعالان محیط زیست شده و این موضوع را به شعار روز جهانی زمین پاک در سال 2019 تبدیل نموده است.

گونه های زیستی پیش از شناسایی منقرض می شوند

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی وبلاگ نوکیا، امروز 22 آوریل (مصادف با دوم اردیبهشت) در بحبوحه تمام بحران های زیست محیطی از بالا آمدن سطح اقیانوس ها و آب شدن یخ های قطبی گرفته تا از بین رفتن بسیاری از گونه های جانوری، چهل و نهمین روز دنیای زمین را جشن می گیریم.

پیامدهای ناشی از تغییرات گسترده اقلیمی امروز از همواره نگران کننده تر و ملموس تر هستند، شرایطی که بیش از هر چیز نتیجه رفتار غیرمسئولانه و سهل انگارانه انسان ها با طبیعت است.

با وجود غفلت دولت ها و اصحاب قدرت، جریان ها برای حمایت از محیط زیست و آگاهی افزایی در این باره ادامه دارد. تجمعات و اعتراضات دامنه دار و مستمر هفته های اخیر در کشورهایی چون هند، استرالیا، فرانسه، آلمان و انگلستان؛ به نوبه خود از عزم مردم دنیا برای نجات این کره خاکی که حیاتمان به آن وابسته است، حکایت دارد.

فرا رسیدن روز زمین پاک نیز به نوبه خود فرصت دوباره ای برای مرور مسائل و معضلات زیست محیطی و ارائه راهکارهای مناسب و کارآمد در دنیا را، فراهم می نماید.

**تاریخچه

ایده نامگذاری روزی به عنوان روز زمین پاک، پس از نشت نفت در سواحل کالیفرنیا در سال 1969 که به نابودی 3 هزار و 500 پرنده انجامید؛ به ذهن گیلورد نلسون سناتور آمریکایی رسید. این ایده که پایان در 22 آوریل سال 1970 عملی شد، 22 میلیون آمریکایی را در اعتراض به آسیب های وارده به محیط زیست به خیابان ها کشاند و از آن سال به بعد 22 آوریل به میعادگاهی برای تجدید میثاق های زیست محیطی بدل شد.

روز زمین پاک در سال 1990 به یک مناسبت دنیای تبدیل شد و امروزه در بیش از 190 کشور دنیا به رسمیت شناخته می گردد.

**شعار سال جاری، حفاظت از گونه های در خطر انقراض

محور فعالیت ها در روز زمین پاک در سال گذشته بر خطرات ناشی از اثر آلاینده پلاستیک بر دریا و اقیانوس های دنیا بود. هدف فعالان محیط زیستی در این روز، بر بالا بردن آگاهی ها در خصوص اثرات مخرب بطری های یک بار مصرف و دیگر آلاینده های پلاستیکی تمرکز داشت.

اما محور روز زمین پاک سال جاری بر حفاظت از حیوانات، حشرات و دیگر گونه های در خطر انقراض زمین است.

تمرکز اصلی فعالیت ها در این روز، به از بین رفتن زیستگاه ها و تسریع انقراض گونه های در خطر خواهد بود که به طور مستقیم با فعالیت های انسانی که باعث تغییرات اقلیمی، بیابان زایی و آلودگی می گردد، پیوند دارند.

شکار غیرمجاز، از بین بردن زیستگاه ها و پیامدهای ناشی از تغییرات اقلیمی، بشر را به بزرگترین تهدید برای بقای گونه های در حال انقراض بدل نموده است. شاید چندان قابل باور نباشد که خودخواهی ها و اقدامات نسنجیده انسانی گونه هایی چون کرگدن، ببر و لاک پشت دریایی را نیز در جمع گونه های در خطر انقراض قرار داده است.

به گزارش شبکه روز زمین (Earth Day Network) که مسئولیت برگزاری وهماهنگی مراسم مربوط به این روز را برعهده دارد، امروزه نسبت از دست دادن گونه ها به یک تا ده هزار برابر نرخ معمول رسیده و بسیاری از گونه ها پیش از آن که چیزی در خصوص آن ها یا فوایدی که برای اکوسیستم ها و سیاره ما دارند بدانیم، از بین می روند؛ پدیده ای که تهدیدی جدی برای گونه های بشر است.

** کمپین اینترنتی ناسا برای روز زمین پاک

در کنار تمام فعالیت ها و برنامه های متنوعی که کشورها و سازمان های مختلف برای روز زمین سال جاری تدارک دیده اند، کمپین اینترنتی سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) بیشترین بازتاب را در میان رسانه های خبری داشته است.

کاربران شبکه های اجتماعی می توانند عکس های کلوزآپ خود از طبیعت را با ذکر موقعیت آن و با هشتگ (#PictureEarth) در حساب های کاربری خود منتشر نموده و از این طریق به این کمپین بپیوندند.

به گزارش ناسا، عکس های منتخب پس از این روز در قالب ویدئو یا تصاویر مرکب، منتشر خواهد شد.

علمی**9418**1485

منبع: ایرنا

به "گونه های زیستی پیش از شناسایی منقرض می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گونه های زیستی پیش از شناسایی منقرض می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید