4 کنج دنج خلاقیت آفرین
به گزارش وبلاگ نوکیا، تابه حال شده با خودتان فکر کنید چطور برخی ایده های کسب وکاری جذاب در ذهن کارآفرینان پیروز ایجاد می گردد؟ آیا همه آنها دانش فنی و تخصصی ویژه ای داشتند که توانستند ایده درخشانی ارائه نمایند و کسب وکارشان به سرعت جهت رشد و توسعه را طی کند؟ خوب است بدانید در بسیاری از موارد ایده های نوآورانه کارآفرینان الزاما از دانش و اطلاعات فنی تخصصی شان ریشه نمی گیرد.
گرچه فناوری یکی از پایه های ثابت کسب وکارهای نوپا و استارت آپی است اما بیش از دانش فنی، یکی از مهم ترین عوامل پیروزیت، قرار دریافت در زمان و مکان مناسب است البته منظور این نیست که باید حتما خوش شانس باشید که در زمان مناسب در مکان مناسب قرار بگیرید و ناگهان ایده نابی از آسمان به ذهن تان برسد.
خوشبختانه مطالعات نشان داده است بعضی مکان ها زمینه سازی بهتری برای خلق ایده ها فراهم می نمایند.
در ادامه چهار مکان زمینه سازی ایده پردازی را آنالیز می کنیم تا اگر درصدد ایده پردازی و خلاقیت جدیدی برای کسب وکارتان هستید بیشتر به آنها سر بزنید.
گذار جمعیتی
گاهی تغییر محسوس در میان جمعیت می تواند بستر جدیدی برای بروز ایده های جدید فراهم کند. تغییرات محسوس در تعداد جمعیت، پراکندگی سنی، میزان و نوع تحصیلات، تنوع مشاغل افراد و حتی تغییر در شرایط جغرافیایی اماکن مختلف می تواند موقعیت های کارآفرینی پربازده و کم ریسکی را به وجود بیاورد؛ زیرا زمانی که چنین تغییراتی در یک محیط ایجاد می گردد، احتیاجها و خواسته های جدیدی به وجود می آید و بدون شک می توان بدون صرف سرمایه برای توسعه فناوری های جدید به راه حلهای ساده ای برای رفع کردن این احتیاجهای جدید بیندیشید و به سرعت وارد عمل شوید. به عنوان مثال، وقتی شهرک یا شهر جدیدی در اطراف کلانشهرها پدید می آید، این ظرفیت به شدت مهیا می گردد، یا مثال دیگر این موضوع شرایطی است که افزایش جمعیت دهه60 در دهه های پس ازآن اثرات مختلفی به همراه داشت: در دهه70 احتیاج به مدارس و مراکز آموزشی و سنین کودکی و نوجوانی زیاد شد. در دهه 80 احتیاج به محیط آموزش عالی و موقعیت های شغلی. اما در دهه های بعدی که الگوی جمعیتی کمی متفاوت تر بود، احتیاجهای جامعه نیز تغییر پیدا کرد. بنابراین هوشمند، فردی است که بتواند در این تغییرات جمعیتی به سرعت احتیاجها را شناسایی و راه حلهای خلاقانه ای برای آنها ایجاد کند.گذار جمعیتی یکی از بهترین زمان ها برای خلق نوآوری است.
تغییر در دیدگاه ها
اگر متوجه شدید درجایی تغییری در دیدگاه افراد یا سبک زندگی شان در حال رخ دادن است، مطمئن باشید فضای ایده پردازی و خلاقیت بسیار داغ است.
به عنوان مثال به شرایطی که همه گیری کرونا به زندگی همه ما تحمیل کرد، نگاه کنید. تا قبل از کرونا اگر می خواستید در شرکت مطرحی در پایتخت یا شهرهای عظیم مشغول به کار شوید و از طرفی ساکن آن شهر نبودید، چاره ای جز تغییر محل زندگی و مهاجرت به شهرهای عظیم نداشتید اما در همین یک سال گذشته، بسیاری از شرکت ها بیشتر از این که به فکر توسعه مکان فیزیکی شان باشند، متوجه شدند بسیاری از کارها بدون حضور افراد در دفتر کار هم به خوبی قابل انجام است.
به همین ترتیب، مراکز آموزشی و دانشگاهی کشور نیز ناگزیر شدند زیرساخت های مورداحتیاج را برای تحصیل آنلاین و از راه دور خود توسعه دهند.
خرید از راه دور یا حتی دریافت خدمات مختلف ازجمله خدمات پزشکی از راه دور از دیگر نتایج تغییرات به وجود آمده در پی این همه گیری است. به عقیده کارشناسان این تغییر نگرش ها و سبک زندگی با خاتمه همه گیری هم دیگر به روال قبلی برنخواهد گشت. به همین علت به نظر می رسد در ادامه شاهد کاهش مهاجرت ها به سوی کلانشهرها باشیم.
در این مثال، تغییر نگرش در ادامه راه را برای ایده پردازی و خلاقیت درزمینه ارائه خدمات آنلاین و بسترهای ارتباط از راه دور باز خواهد نمود؛ ایده هایی که شاید به مهارت های خیلی پیچیده ای احتیاج نداشته باشد اما با اقدام به موقع می تواند زمینه ساز راه اندازی کسب وکارهای عظیم در سال های پیش رو باشد.
همواره حواستان به تغییرات نگرشی و سبک زندگی در محیط های مختلف باشد. دقیقا در این شرایط با دیدن نیمه پر لیوان است که می توانید تهدیدی را به فرصتی بکر تبدیل کنید.
کارهایی که نشدنی به نظر می آید
گاهی اوقات آن قدر به روش های قدیمی برای انجام بعضی کارها عادت می کنیم که یادمان می رود چقدر اذیت نماینده هستند یا سختی های اضافه ای که می تواند وجود نداشته باشد را تحمیل می نمایند اما اگر کمی دقت کنیم، می توانیم با خلاقیت، ایده های جدیدی برای انجام بسیاری از کارها به وجود بیاوریم. چنین ایده هایی به دلیل سادگی و راحتی ای که برای افراد به همراه خواهد داشت، با سرعت زیادی همه گیر می گردد. پس یکی از مکان هایی که می تواند ایده یک کسب وکار پیروز را در ذهن ما ایجاد کند، جایی است که داریم کاری را از روی عادت به روشی قدیمی انجام می دهیم.
یکی از مثال های خوب برای این مورد خرید آنلاین لباس و کفش است. تا چند سال پیش فکر این که بخواهیم لباس یا کفشی را بدون امتحان کردن جنس و اندازه آن از نزدیک خریداری کنیم به هیچ عنوان از ذهنمان نمی گذشت و کاملا برایمان نشدنی بود اما یک راه حل ساده موجب شد این روزها خیلی از ما بدون نگرانی، به جای ساعت ها از این مغازه به مغازه بعدی رفتن برای پیدا کردن کالای موردنظرمان، ترجیح دهیم به صورت آنلاین آن را جست وجو کنیم و سفارش دهیم؛ امکان ارسال و بازگشت رایگان!
حتی اگر روش های قدیمی کارایی خوبی هم داشته باشد، بازهم همواره روش بهتری برای انجام شان وجود دارد. تمرکزتان را روی شناسایی نقاط سختی و دشواری کارهای مختلف در زندگی روزمره، صنعت و کسب وکارها بگذارید و به دنبال راه حل ساده تری برای انجام شان باشید.
پیروزی و شکست پیش بینی نشده
یکی دیگر از جاهایی که می تواند زمینه ساز خوبی برای خلاقیت های جدید باشد، شکست ها یا پیروزیت های پیش بینی نشده و غیرمنتظره است. بیشتر کارآفرینان از چنین موقعیت هایی به سادگی عبور می نمایند، درحالی که توجه به علت وقوع آنها و کمی عمیق شدن در موردشان می تواند نوع نگرش جدیدی را نسبت به نگرش قبلی مان به وجود بیاورد.
اینجاست که ایده های خلاقانه جدیدی شکل می گیرد که نه فقط می تواند تحول خوبی ایجاد کند بلکه کاملا برگرفته از خواسته و احتیاج مخاطبان کسب وکارمان است.
در حقیقت شکست و پیروزیت های غیرمنتظره، همان جایی است که از افق دید ما خارج بوده و حالا با نگاه عمیق تر می تواند ایده های بکری را برایمان رقم بزند.
عسل اخویان طهرانی - دانش روزنامه وبلاگ نوکیا
برگرفته از: entrepreneur.com
منبع: جام جم آنلاین