از ایده تا طراحی ساخت ویلای شیشه ای

به گزارش وبلاگ نوکیا، در سال های اخیر یکی از مصالحی که در طراحی نمای ویلا مورد استفاده قرار میگیرد و ایده طراحی ویلای جدیدی به شمار می رود استفاده از شیشه است. در گذشته از شیشه فقط برای پنجره ها در ویلا و ساختمان ها مورد استفاده قرار می گرفت اما در عصر حاضر و با نفوذ سبک مدرن در ساخت ویلاها دیگر شیشه کاربرد گذشته خود را از دست داده است و شما در تمام قسمت های ساختمان می توانید شیشه را مشاهده کنید. در معماری مدرن از ایده های متفاوتی برای ساخت ویلا استفاده می گردد. یکی از این ایده ها استفاده از شیشه در نمای داخلی و خارجی ویلاها به ویژه در شمال کشور است. طراحی این ایده ها از طبیعت الهام گرفته می گردد و سازگاری بیشتری در طبیعت دارد. شما در ویلاها شیشه ای، در نرده راه پله ها، پارتیشن داخل استخر و حمام، پله ها و... می توانید شیشه را مشاهده کنید. اما استفاده از شیشه در کنار زیبایی مزایا و معایبی نیز دارد. در ادامه به آنالیز معایب و مزایای ویلای شیشه ای می پردازیم.

از ایده تا طراحی ساخت ویلای شیشه ای

ساخت ویلای شیشه ای

اگر در پی طراحی و ساخت یک ویلای مقرون به صرفه قیمت، مدرن و شیک هستید، برترین گزینه برای شما ویلای شیشه ای است. به این علت به این ویلاها، ویلای شیشه ای می گویند که مصالح بسیار پر کاربرد در ساخت این ویلاها شیشه است. بعلاوه این نوع ویلاها برترین ایده طراحی برای طراحان هستند زیرا دست طراحان برای مانور در طراحی و ایجاد طرح های خلاقانه بسیار باز است.

طراحان ویلا برای مشتریان خود ایده های نابی در استفاده از شیشه و طراحی ویلاهای شیشه ای دارند، از اضلاع نامتقارن و متقارن گرفته، تا استفاده از شیشه در وجه های مقابل هم در نمای ویلا یا حتی ترکیب و استفاده از شیشه در نمای کلی به همراه مصالح دیگر مانند چوب و فلز و غیره. این ایده ها در نمای داخلی هم خودنمایی می نمایند، طراحان از شیشه برای پله ها، درب های کشویی، نرده پله ها، کف و غیره نیز استفاده می نمایند. قصد طراحان از این کار استفاده از انرژی خورشید و دریافت نور به صورت بهینه در همه قسمت های ویلا است. استفاده از درب های کشویی شیشه ای علاوه بر زیبای داخلی، به فضا سازی داخلی هم جلوه بصری بهتری نیز می دهد. در نتیجه همه این عوامل باعث شده تا ویلای شیشه ای محبوبیت زیادی در بین افراد پیدا کند.

علت استفاده از شیشه در طراحی ویلا

اگر بخواهیم دلایل استفاده از شیشه در طراحی و ایده پردازی ویلا شیشه ای در شمال کشور را بیان کنیم باید بگوییم که یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از این متریال این است که شیشه به راحتی قابل فرم دهی هستند و می توان به آن شکل داد از اشکال منظم گرفته تا اشکال نامنظم مانند شش ضلعی. علت دیگری که از شیشه در ساخت ویلا استفاده می گردد این است که می توان شیشه را به رنگ های مختلف رنگ آمیزی کرد و متناسب با نمای ساختمان و دیگر متریال های موجود در ساخت ویلا ترکیب رنگ های مختلف را ایجاد کرد. علت دیگر استفاده از متریال شیشه و ساخت ویلای شیشه ای در شمال کشور این است که می توان به سادگی منظرههای زیبای طبیعت را مشاهده کرد.

معایب ویلای شیشه ای

استفاده از متریال شیشه در ساخت ویلای شیشه ای علاوه بر زیبایی و چشم نوازی خیره نماینده دارای معایبی نیز است که در این بخش معایب ویلای شیشه ای را بر می شماریم:

عایق نبودن

شیشه عایق مناسبی در برابر گرما و سرما نیست مگر این که از شیشه های چند لایه بهره ببرید. این امر باعث می گردد هزینه ساخت ویلای شما بالا برود. اگر هم شیشه های معمولی بهره ببرید هزینه بهای انرژی مصرفی شما بالا می رود.

نامناسب برای منطقه ها زلزله خیز

شیشه برای ساخت ویلا در منطقه ها زلزله خیز مقاوم نیست و با تکان های زمین در هنگام زلزله شکسته و مشکل ایجاد می نماید.

اذیت شدن چشم و جذب گرما

شیشه گرما را به خود جذب نموده و اثر گلخانه ای ایجاد می نماید همین امر باعث می گردد در فصول گرم سال فضای خانه گرم شده و برای خنک کردن آن انرژی بیشتری مصرف می گردد. بعلاوه تابش نور در کنار شفافیت شیشه باعث آزار چشم می گردد.

حال که با معایب ویلای شیشه ای آشنا شده اید به سراغ مزایای آن می رویم.

مزایای ویلای شیشه ای

ویلای شیشه ای در کنار معایبی که دارد از مزایای بالای نیز برخوردار است که این مزایا عبارت اند از:

ضد آب و گرد و غبار

شیشه های استفاده شده در ساخت ویلای شیشه ای در برابر آب و گرد و غبار مقاوم هستند و به علت این که سطح صافی دارند گرد و غبار نمی تواند بر آن ها نفوذ کند و تمیز کردن و نگه داری از آن راحت است.

شفافیت

شیشه جزء آن دسته از متریال های مورد استفاده در ساختمان است که شفافیت دارد. برای همین به راحتی نور طبیعی از آن عبور می نماید و می توان محیط بیرون را مشاهده کرد. این امر یک مزیت بزرگ دیگری هم دارد و آن هم این است که به علت ورود نور طبیعی در طول روز مصرف برق و انرژی را کاهش می دهد.

مقاوم در برابر نور UV

شیشه های استفاده شده در ویلای شیشه ای در برابر نور UV مقاوم هستند و تغییر رنگ نمی دهند. علاوه بر این شیشه از پوست بدن در برابر این اشعه محافظت نموده و باعث می گردد پوست بدن آسیب نبیند.

رنگ های متفاوت

همان طور که قبلا هم اشاره شده شیشه از آن دست متریال های است دارای رنگ های متنوع و زیادی است. این امر باعث می گردد وقتی نور از آن عبور می نماید با شکست نور رو به رو شویم و رنگ های زیبایی را در خانه مشاهده کنیم. هر چند که این نوع شیشه ها در همه قسمت های خانه کاربرد ندارد.

مقاوم در برابر زنگ زدگی

شیشه جز آن دسته از متریال های مورد استفاده در ساختمان است که در برابر زنگ زدگی مقاوم است. این متریال مورد استفاده بسیار مقاوم است و به جز در موارد خاص و قرار گرفتن در معرض بعضی مواد شیمیایی آسیب می بیند. در نتیجه احتیاج به نگهداری خاص و روش های مراقبتی ویژه ای ندارد.

قالب گیری و شکل پذیره راحت

شیشه جز آن دسته متریال های است که به راحتی می توان به آن شکل و فرم داد و در قسمت های مختلف ویلای شیشه ای مانند پله ها، پارتیشن ها، حمام و آشپزخانه و... می توان از آن استفاده کرد.

سازگار با محیط زیست

شیشه متریالی بسیار سازگار با محیط زیست است و می توان آن را بازیافت کرد و مجددا مورد استفاده قرار داد، بدون افت کیفیت. بعلاوه برای ساخت ویلای شیشه ای احتیاج نیست تا منابع طبیعی را نابود کرد. به همین علت مورد استقبال هواداران محیط زیست قرار گرفته است.

بزرگ نشان دادن فضا

در ویلاهای که در آن ها از شیشه استفاده می گردد فضای داخلی بزرگ تر به چشم می آید و بر خلاف دیگر پارتیشن ها فضای خانه را از لحاظ بصری کوچک نمی نماید.

نارسای برق

همان طور که می دانید شیشه رسانای برق نیست در نتیجه می توان از آسیب های احتمالی در زمینه اتصالی برق در امان ماند.

مقاوم در برابر خراش و برخورد اجسام سخت

شیشه های نو به شکلی ساخته شده اند که در برخورد با اجسام دچار شکستگی و خراشیدگی نمی شوند و مقاومت بالای در برابر سایش دارند.

انواع شیشه های مورد استفاده در ویلای شیشه ای

در ساخت ویلای شیشه ای از انواع شیشه های مانند شیشه دودی، شیشه سکوریت (حرارت دیده)، دوجداره، لمینت و... استفاده می نمایند.

ایده، طراحی و ساخت ویلای شیشه ای

ویلاهای شیشه ای از آن دست ویلاهای پرطرفدار در سال های اخیر برای ساخت در شمال کشور است. بسیاری از طراحان ویلا ایده و طرح های را اجرا می نمایند که از این متریال استفاده شده باشد. شیشه در ایده پردازی و خلاقیت دست معماران و طراحان را به علت فرم پذیری و انعطاف پذیری بالا باز می گذارد. علاوه بر این به علت زیبای چشم نواز و داشتن یک ویو (منظره) زیبا ساخت ویلای شیشه ای در شمال کشور بسیار محبوب است.

گروه معماری آد

منبع: همگردی

به "از ایده تا طراحی ساخت ویلای شیشه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از ایده تا طراحی ساخت ویلای شیشه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید