دوربین گوشی های هوشمند به لطف نرم افزار روز به روز بهتر می شود

به گزارش وبلاگ نوکیا، این روزها دوربین گوشی های هوشمند به اندازه کافی سخت افزار قدرتمندی دارند که بتوانند نیاز ما را برطرف کنند. فقط مانده نرم افزار که به نظر می رسد شرکت ها پیوسته روی این موضوع مشغول کار هستند.

دوربین گوشی های هوشمند به لطف نرم افزار روز به روز بهتر می شود

دوربین گوشی های هوشمند از زمانی که نخستین محصول به آن مجهز شد تا به امروز پیشرفت زیادی داشته است. تا جایی که این روزها در برخی از گوشی ها شاهد بکارگیری 5 دوربین هستیم که هر یک از آن ها کار خاصی را انجام می دهد. اگرچه فاصله دوربین گوشی های هوشمند با دوربین های DSLR همچنان آنقدر زیاد است که نمی توان آن ها را با هم مقایسه کرد اما با این حال در مقایسه با قبل این فاصله بسیار کمتر شده که این موضوع پیشرفت چشمگیر شرکت ها را در این زمینه نشان می دهد.

اما همه ما می دانیم سخت افزار همه چیز نیست. از یک جایی به بعد دیگر سخت افزار امکان پیشرفت ندارد و اگر هم داشته باشد بسیار جزئی است. بنابراین به یک چیز دیگر نیاز است تا بتواند از همان سخت افزار، هرآنچه که دارد را بیرون بکشد. در بحث ما، نرم افزار دقیقا همان چیزی است که می تواند این وظیفه را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

در جلسه ای آنلاین که به میزبانی مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint Research صورت گرفت و شرکت هایی نظیر آنر، DXOMARK، کوالکام و Eugenio Recuenco نیز در آن حضور پیدا کردند، بر سر این موضوع بحث شد که تا چه مقدار دوربین گوشی های هوشمند طی چند سال اخیر متحول شده است. در گزارش مربوط به این جلسه آمده که اهمیت پردازش تصویر آنقدر زیاد شده که این روزها فشار روی شرکت های تولیدکننده پردازنده بسیار زیاد شده است. چرا که با یک پردازنده قدرتمند می توان امکانات نرم افزاری بیشتری را برای بهره مندی از تمام پتانسیل دوربین یک گوشی طراحی کرد.

نائب رئیس کوالکام هم در این رابطه گفت که نرم افزار و عکاسی مبتنی بر الگوریتم به این معناست که توان پردازشی بیشتر برای دوربین گوشی های هوشمند امری ضروری و بسیار مهم است تا فرایند پردازش سیگنال تصاویر و پردازش موتور عصبی به نحو احسنت صورت بگیرد.

همچنین چارتی هم به نمایش در آمد که نشان می دهد چگونه تعداد دوربین بکار رفته در گوشی های هوشمند از سال 2019 تا به امروز تغییر کرده است. اینطور که به نظر می رسد، نیاز کاربران به دوربین های بیشتر به گونه ای بوده که شرکت ها را مجاب کرده طی سه سال، تعداد دوربین ها را از 1 به 4 افزایش دهند. هرچند بسیاری از افراد معتقد هستند گوشی ها همچنان باید یک دوربین پیشرفته داشته باشند و نه چهار دوربین ضعیف اما جامعه فعلا چیز دیگری را طلب می کند.

با این حال همانطور که گفته شد، نمی توان هر روز به تعداد دوربین های گوشی اضافه نمود و کل پنل پشتی را به دوربین اختصاص داد. یک دوربین باید توانایی های بسیار زیادی داشته باشد و تنها راهی هم که وجود دارد تا چنین ایده ای به حقیقت تبدیل شود، حضور نرم افزاری قدرتمند در کنار سخت افزاری انعطاف پذیر است.

اگرچه مگاپیکسل و تعداد دوربین ها هیچوقت نشان دهنده کیفیت تصاویر ثبت شده نیستند، اما اهمیت آن ها را نمی توان انکار کرد. با این حال هیچ کدام از این ها بدون نرم افزاری حرفه ای، نمی توانند کاربران را در امر عکاسی و فیلم برداری راضی نگه دارند. با نرم افزار می توان قابلیت هایی نظیر ترکیب پیکسلی، مولتی فریم و… را به سخت افزار معرفی کرد تا تصاویر ثبت شده به شکل حیرت انگیزی باکیفیت باشد.

این روزها مصداق شاخص این گزارش را هم شاهد هستیم. منظورمان گوگل است. شرکتی که پردازنده بکار رفته در گوشی های جدیدش اگرچه توان خیلی بالایی ندارد اما آنقدر در امر عکاسی و فیلم برداری مجهز و قدرتمند است که تصاویر ثبت شده با آن در حد و مقدار تصاویری است که لنزهایی با چند برابر مگاپیکسل بیشتر ثبت می کنند. گوگل در این پردازنده سیستم پردازش تصویر را تا جایی که امکان داشت به هوش مصنوعی و یادگیری ماشین وابسته کرد تا بدین ترتیب کاربران از یک محیط مرده، تصویری مجذوب کننده و کم نظیر ثبت کنند. یا مثلا اپل که چندین سال است با لنزهای 12 مگاپیکسلی خود در این زمینه یکه تازی می کند.

تمام این موارد اهمیت نرم افزار را در مقدار کیفیت تصاویر نشان می دهد که خوشبختانه شرکت ها هم دارند روی این زمینه کار می کنند و در نتیجه، به نظر می رسد می توان به آینده دوربین گوشی های هوشمند امیدوار بود.

منبع: GizmoChina

منبع: دیجیکالا مگ

به "دوربین گوشی های هوشمند به لطف نرم افزار روز به روز بهتر می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوربین گوشی های هوشمند به لطف نرم افزار روز به روز بهتر می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید