پایگاه اطلاعات اصطلاح نامه های علمی و فنی با 210 هزار اصطلاح رونمایی شد

به گزارش وبلاگ نوکیا، پایگاه اطلاعات اصطلاحات علمی و فنی با شانزده اصطلاح نامه و 210 هزار اصطلاح رونمایی شد که واژه های حوزه های مختلف علم و فناوری را تحت پوشش قرار داده است.

پایگاه اطلاعات اصطلاح نامه های علمی و فنی با 210 هزار اصطلاح رونمایی شد

به گزارش خبرنگار علمی و دانشگاه وبلاگ نوکیا، ملوک سادات حسینی بهشتی مدیر پروژه اصطلاح نامه های علمی فنی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم رونمایی از پایگاه اطلاعات اصطلاح نامه های ایران داچ گفت: کار روی نگارش اصطلاح نامه ها در این پژوهشگاه از سال 1350 شروع شد و در سال 1375 نخستین اصطلاح نامه با نام نظام مبادله اطلاعات علمی فنی (نما) به چاپ رسید.

به گفته وی در سال های 76 تا 86 نگارش اصطلاح نامه دو زبانه فارسی انگلیسی فراگیر در حوزه های علم و فناوری با بیش از 100 هزار واژه انجام شد و امروز 90 هزار واژه دیگر به این اصطلاح نامه افزوده شده است.

حسینی بهشتی ادامه داد: نسخه دوم پایگاه اطلاعات اصطلاح نامه ها با قابلیت گسترش روابط معنایی میان واژه ها ارائه شده است.

به گفته وی، در این پایگاه اطلاعاتی 16 اصطلاح نامه با 210 اصطلاح در دسترس همگان قرار گرفته است.

مدیر پروژه اصطلاح نامه های ایران داچ شرح داد: 16 اصطلاح نامه شامل حوزه های کشاورزی، فنی و مهندسی، علوم زیستی، شیمی فرهنگستان، علوم کشاورزی، نما، جامعه شناسی، آموزش شیمی، قانون مدنی ایران، ریاضی، مدیریت بحران، علوم زمین، قانون آیین دادرسی مدنی، شیمی، ارتقای بهداشت و فیزیک می گردد.

حسینی بهشتی اعلام نمود: اصطلاح نامه مجموعه ای از واژه ها است که علاوه بر نظم الفبایی دارای نظم مفهومی هم هستند. در اصطلاح نامه ها مفهوم واژه ها به طوری بیان می شوند که پیوند بین واژه ها معین می گردد.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس

به "پایگاه اطلاعات اصطلاح نامه های علمی و فنی با 210 هزار اصطلاح رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایگاه اطلاعات اصطلاح نامه های علمی و فنی با 210 هزار اصطلاح رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید