4 علت که سازندگان گوشی های هوشمند در حال طراحی تراشه های اختصاصی هستند

به گزارش وبلاگ نوکیا، وقتی به خرید گوشی تازه فکر می کنید، ممکن است به مشخصات دوربین، عمر باتری، کیفیت نمایشگر و فضای ذخیره سازی توجه نشان بدهید. با این حال، تراشه گوشی معمولا آنچنان که باید و شاید جلب توجه نمی کند. تراشه مغز گوشی محسوب می گردد. با وجود اینکه بیشتر گوشی های اندرویدی از تراشه های شرکت کوالکام و مدیاتک استفاده می نمایند، اما در این میان بعضی شرکت ها هم از تراشه های اختصاصی بهره می برند.

4 علت که سازندگان گوشی های هوشمند در حال طراحی تراشه های اختصاصی هستند

چرا بعضی شرکت ها ترجیح می دهند تراشه های لازم خود را طراحی و فراوری نمایند و چنین کاری چه مزایایی به همراه دارد؟

دلایل طراحی تراشه های اختصاصی

بعضی سازندگان گوشی های هوشمند در زمینه طراحی و ساخت تراشه های اختصاصی سابقه زیادی دارند ولی بعضی دیگر تازه این کار را آغاز نموده اند. اگرچه استفاده از تراشه های ساخت دیگر چیپست ها برای گوشی های اندرویدی پدیده رایجی است، چنین چیپست هایی معمولا به مقدار تراشه های اختصاصی همان سطح کنترل و بهینه سازی را ارائه نمی دهند.

برای مقابله با این مشکل، غول های فناوری بودجه هنگفتی را برای طراحی تراشه های لازم خود اختصاص داده اند. در ادامه به 4 مزیت این رویکرد می پردازیم.

1. کاهش هزینه برای مزیت رقابتی

شاید بارزترین و مهم ترین مزیت تراشه اختصاصی بحث کاهش هزینه باشد. تراشه ها قطعات گران قیمتی محسوب می شوند و خرید آن ها از شرکت های دیگر هزینه ساخت گوشی را افزایش می دهد. شرکت هایی مانند کوالکام و مدیاتک تقریبا تمام بازار گوشی های اندرویدی را در دست گرفته اند و یک نوع انحصار ایجاد نموده اند که منجر به افزایش قیمت تراشه ها شده است.

با توجه به محدود بودن تعداد فراورینمایندگان تراشه ها، سازندگان آن ها برای افزایش سود دریافتی می توانند قیمت این قطعات را افزایش بدهند. ساخت تراشه های اختصاصی در بلندمدت می تواند نقش مهمی در کاهش هزینه ها ایفا نماید. از طرف دیگر اگر هزینه تراشه کاهش پیدا کند، شرکت ها می توانند گوشی را با قیمت پایین تری به دست کاربران برسانند. هرچقدر هم قیمت ها پایین تر باشد، احتمالا فروش گوشی های مدنظر افزایش پیدا می نماید.

2. بهتر شدن بهینه سازی نرم افزاری

بعضی گوشی های اندرویدی در برترین حالت از 3 سال آپدیت اندروید پشتیبانی می نمایند ولی اپل 5 سال آپدیت iOS را برای گوشی های خود ارائه می دهد. تراشه های ساخت دیگر شرکت ها معمولا محدودیت های زیادی را برای آپدیت گوشی های اندرویدی ایجاد می نمایند. به علت همین محدودیت، شرکت ها با طراحی تراشه های اختصاصی می توانند برای مدت بیشتری آپدیت های نرم افزاری ارائه دهند.

کوالکام برای اسنپدراگون 888 کوشش کرد که طول عمر این تراشه را افزایش دهد. اما در نهایت همچنان از همان 3 سال آپدیت اصلی اندروید پشتیبانی می نماید و فقط حالا می تواند 4 سال آپدیت امنیتی دریافت کند. طراحی تراشه های اختصاصی کنترل بیشتری بر محصول نهایی ایجاد می نماید و به شرکت ها اجازه می دهد پشتیبانی نرم افزاری را توسعه دهند.

3. سفارشی سازی هسته های پردازنده

با طراحی تراشه های اختصاصی، شرکت ها می توانند عملکرد هسته های پردازنده را هم تغییر دهند که این کار می تواند منجر به بهبود عملکرد کلی گوشی گردد. شرکت هایی مانند کوالکام و مدیاتک برای طراحی تراشه های خود باید به احتیاجهای شرکت های مختلفی توجه نشان دهند، اما یک تراشه اختصاصی با توجه به احتیاجهای فقط یک شرکت طراحی می گردد.

از مزایای بهینه سازی بهتر یک تراشه می توانیم به عمر باتری بیشتر، مدیریت بهتر حافظه رم، امکانات بیشتر برای پردازش های تصاویر و دیگر موارد این چنینی اشاره کنیم. کوالکام و مدیاتک درباره هسته پردازنده های خود ویژگی های متفاوتی را در اولویت قرار می دهند. به اسم مثال تراشه های کوالکام به داشتن پردازنده های گرافیکی بسیار قدرتمندی معروفیت دارند. به همین دلیل شرکت هایی که در کنار گرافیک فوق العاده خواهان پردازنده بهتری هستند، نمی توانند به خواسته خود برسند.

سازندگان گوشی های هوشمند با استفاده از تراشه های اختصاصی می توانند هسته های پردازشی را برای بعضی وظایف به خصوص بهینه سازی نمایند. به اسم مثال، گوگل در کنار تراشه اصلی، طی سال های گذشته بعضی چیپ های اختصاصی را برای انجام تعدادی کار به خصوص طراحی نموده است. مثلا می توانیم به Pixel Visual Core اشاره کنیم که برای بهبود پردازش تصویر مورد استفاده قرار می گرفت و چیپ TPU هم در زمینه بهبود عملکرد گوگل اسیستنت انجام وظیفه می کرد.

4. کنترل بیشتر بر تجربه کاربر

تمام مزایایی که اشاره کردیم، در نهایت کنترل شرکت ها بر تجربه کاربران را افزایش می دهند. اپل سال هاست برای گجت های خود مانند آیفون و آیپد چنین کاری را انجام می دهد و با کنترل گسترده روی سخت افزار و نرم افزار محصولات خود، تجربه کاربری بهینه ای را برای مشتریان خود به ارمغان می آورد.

در حالی که تراشه ساخت شرکت ثالث می تواند محدودیت های مختلفی را برای سازندگان گوشی های هوشمند تحمیل کند، تراشه های اختصاصی به شرکت ها این آزادی را می دهند که ویژگی های موردنظر خود را اولویت بندی و انتخاب نمایند. به اسم مثال برای گوگل قابلیت های مربوط به گوگل اسیستنت و پردازش تصاویر اهمیت بسیار زیادی دارد.

طراحی تراشه های اختصاصی می تواند منجر به مجذوب کننده تر شدن شرکت موردنظر گردد زیرا با این کار قادر ارائه ویژگی های منحصربه فردی خواهد بود. علاوه بر این، هرچقدر وابستگی شرکت ها برای تأمین قطعات کلیدی کمتر گردد، به نفع آن ها است.

افزایش تعداد تراشه های اختصاصی

در زیست بوم اندروید سامسونگ اولین شرکتی بود که این کار را آغاز کرد. در سال 2010، اولین تراشه اختصاصی سامسونگ عرضه شد. طی یک دهه گذشته، تراشه های اگزینوس جهت پر پیچ و خمی را پشت سر گذاشته اند ولی در کل فرایند بهبود آن ها همچنان ادامه دارد.

بعد از سامسونگ، هواوی در سال 2012 با معرفی تراشه Hi3620 به دنیای تراشه های اختصاصی قدم گذاشت. با وجود اینکه تراشه های هواوی طی این سال ها موفقیت های قابل توجهی را به دست آورده اند، اما به علت تحریم های آمریکا امکان فراوری تراشه های پیشرفته خود را از دست داده و بخش تراشه سازی این شرکت دیگر شباهت چندانی به روزهای اوج خود ندارد.

همان طور که گفتیم، طی سال های گذشته گوگل چند چیپ جانبی را طراحی نموده که در کنار تراشه اصلی انجام وظیفه می کردند. اما این شرکت مدتی قبل رسما اعلام کردند که گوشی های سری پیکسل 6 برای اولین بار همراه با تراشه اختصاصی این شرکت راهی بازار خواهند شد. باید ببینیم این تراشه گوگل در مقایسه با رقبا چه حرفی برای گفتن دارد.

یکپارچگی زیست بوم

شرکت های کوالکام و مدیاتک صندلی مهمی در بازار تراشه ها دارند و این فعالیت شرکت ها حداقل در آینده نزدیک خطر مهمی برای آن ها محسوب نمی گردد. باید خاطرنشان کنیم طراحی تراشه های اختصاصی کار بسیار پیچیده ای است و به بودجه چندین میلیارد دلاری احتیاج دارد. به همین دلیل در حالی که غول های فناوری مانند سامسونگ و گوگل در این راه قدم می گذارند، بسیاری از شرکت ها چاره ای جز خرید تراشه از کوالکام و مدیاتک ندارند.

در حال حاضر، در اروپا و آمریکا بیشتر گوشی های اندرویدی مبتنی بر تراشه های کوالکام هستند اما در دیگر منطقه ها دنیا، تراشه های مدیاتک حضور قابل توجهی دارند. با این حال با توجه به ورود گوگل به این عرصه، شاید بعضی شرکت های دیگر هم وسوسه شوند تا شانس خود را در این زمینه امتحان نمایند.

برای کاربران عادی، یک چیز مسلم است؛ فناوری به مرور زمان مقرون به صرفه تر می گردد. در بازار گوشی های هوشمند رقابت بسیار شدیدی جریان دارد و به همین دلیل شرکت ها برای دوام آوردن در پی ارائه امکانات بیشتر با قیمت پایین تر هستند.

منبع: Make Use Of

منبع: دیجیکالا مگ

به "4 علت که سازندگان گوشی های هوشمند در حال طراحی تراشه های اختصاصی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 علت که سازندگان گوشی های هوشمند در حال طراحی تراشه های اختصاصی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید